یکی از برترین کنسول‌های خانگی در تاریخ بازی‌های ویدیویی، پلی استیشن ۲ است که در زمان خودش سر و صداهای زیادی به پا کرد. میزان فروش، استقبال از خرید ps2 و موفقیت شرکت سونی در این حیطه به گونه‌ای بود که تا سال‌ها در نظر تمام کارشناسان به عنوان محبوب‌ترین کنسول دیده شد. همچنان از پلی استیشن ۲ به عنوان پرفروش‌ترین کنسول بازی در تاریخ یاد می‌شود. وجه امتیاز این کنسول آن بود که با اضافه کردن یک سری تجهیزات، قابلیت تبدیل شدن به یک کامپیوتر لینوکس را داشت. آنچه که سونی برای این کنسول اعمال کرد، عرضه یک سیستم عامل لینوکس برای پلی استیشن ۲ بود. اما اینکه آیا کیفیت ps3 از ps2 بیشتر است؟ مستلزم بررسی سیستم سخت افزاری دستگاه‌ها می‌باشد.

محتویات بسته بندی پلی استیشن ۲

محتویات بسته بندی پلی استیشن ۲
محتویات بسته بندی پلی استیشن ۲

 این کنسول در پکیجی با محتویات یک آداپتور، کیبورد، ماوس، یک مبدل پردازش گرافیکی و همچنین یک هارد ۴۰ گیگابایتی روانه بازار شد. اما این پرسش که آیا کیفیت ps3 از ps2 بیشتر است؟ نیازمند تحلیل‌های فنی و سخت افزاری است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

Ps3 جانشین ps2

پلی استیشن ۳ برای اولین بار در نمایشگاهی تحت عنوان e3 2005 رونمایی شد. آنچه که باعث توجه کارشناسان به این کنسول شد، وجود درایو بلوری بود. پلی استیشن ۳ مجهز به درایو بلوری است و از دیسک‌های بلوری پشتیبانی می‌کند. همچنین پلی استیشن ۳ مجهز به یک کابل HDMI، یک پورت اترنت و همچنین ۴ پورت USB است. از دیگر مشخصات این کنسول خانگی آن است که بعد از ایکس باکس ۳۶۰ و نینتندو عرضه شد. این بدین معناست که از نظر قابلیت‌های فنی حتی بالاتر از این دو کنسول می‌باشد. تا اینجای کار شاید همچنان پرسش بسیاری از کاربران این باشد که آیا کیفیت ps3 از ps2 بیشتر است؟ در ادامه باید به این موضوع اشاره کنیم که پلی استیشن انواع متعددی دارد.

PS3 جانشین PS2
PS3 جانشین PS2

انواع پلی استیشن ۳

در سال ۲۰۰۹ ما شاهد رونمایی از مدل اسلیم پلی استیشن ۳ بودیم. با‌عرضه پلی استیشن ۳ اسلیم، میزان خرید ps3 رشد چشمگیری پیدا کرد و توجهات به سوی این کنسول خانگی متمرکز شد. طرح اسلیم ظریف‌تر، سبک‌تر و در حجم کوچکتری طراحی شده بود. پس از آن در سال ۲۰۱۲ ، پلی استیشن ۳ مدل سوپر اسلیم به بازار عرضه شد که از نظر سخت افزاری تقریباً مشابه نوع اسلیم بود اما ظاهری جمع و جور داشت. با توجه به کیفیت بالای سیستم فنی و سخت افزاری این کنسول خانگی، به تدریج جایگزین پلی استیشن ۲ شد. شاید تا حدی پاسخ به این پرسش برای کاربران روشن شد که آیا کیفیت ps3 از ps2 بیشتر است؟ در ادامه به امکانات پلی استیشن ۳ می‌پردازیم.

انواع پلی استیشن ۳
انواع پلی استیشن ۳

امکانات پلی استیشن ۳

  • قابلیت اتصال به wifi
  • مجهز به بلوتوث
  • مجهز به درگاه کارت حافظه

لوازم جانبی قابل سفارش به همراه پلی استیشن ۳

  • دسته بازی Dualshock 3
  • کیبورد چت
  • ریموت کنترل
  • Playstation Move
  • Playstation Eye
  • آداپتور کارت حافظه
  • هدست بی‌سیم

قیمت ps3 و ps2

با توجه به هارد داخلی پلی استیشن ۳ اورجینال، قیمت این کنسول خانگی از ۲۰ تا ۵۰۰ گیگ متغیر می‌باشد. به عبارتی فاکتور مهم در تعیین قیمت کنسول ps3، هارد آن است که البته از نظر قدرت پردازش و سایر مشخصات فنی تفاوتی با مدل اسلیم و سوپر اسلیم ندارد. اگر چنانچه در جستجوی خرید ارزان‌تری هستید، می‌توانید پلی استیشن ۲ را انتخاب کنید. به مراتب پلی استیشن ۲ در قیاس با نسخه جدیدتر یعنی پلی استیشن ۳ کمی ارزان‌تر بوده اما همچنان از کیفیت قابل توجهی برخوردار است. در نتیجه در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت ps3 از ps2 بیشتر است؟ باید بگوییم که هر یک خصوصیات منحصر به خود را دارا می‌باشند اما به مراتب، پلی استیشن ۳ از امکانات و قابلیت‌های بیشتری برخوردار است.