اگر به فکر خرید ps5  هستید در این مقاله می خواهیم شما را بیشتر با این اعجوبه کمپانی سونی آشنا کنیم. این شرکت کنسول نسل نهم خود را با نام ps5 روانه بازار کرد تا پس از چند سال انتظار، گیمرها شاهد یکی از جذاب ترین و پیشرفته ترین کنسول های بازی دنیا باشند. شرکت سونی با ps5 نشان داد که هنوز هم در زمینه تولید کنسول بازی حرف اول را می زند و کسی نمی تواند در برابرش عرض اندام کند. این شرکت برای تولید ps5 قدم های مطمئن و محکمی برداشت. اگر به خاطر داشته باشید قابلیت های جدیدی که در ps3 ایجاد شده بود، موجب دردسر گیمرها گردید. در ps4 نیز که یکی از کنسول های پرطرفدار سونی است، شاهد نوآوری چندانی نبودیم. اما در نسل جدید پلی استیشن تعادل مناسبی بین ارتقا قابلیت های دستگاه و نوآوری ها و خلاقیت های سونی ایجاد شده است. این شرکت با تولید ps5، یک کنسول باکیفیت با بازی های خارق العاده خلق کرده که توانسته بسیاری از افراد را برای خرید ps5 متقاعد سازد.


معرفی ps5

سونی قابلیت های گوناگونی در ps5 گنجانده است که موجب می شود، بازیکنان تجربه فوق العاده ای با این دستگاه داشته باشند. سخت افزار قدرتمند این کنسول موجب گردیده تا شاهد نرخ فریم و وضوح تصویر فوق العاده باشیم. زیرا در سال های اخیر شرکت های تولید کننده بازی های ویدیویی، محصولاتی با گرافیک بسیار بالا برای ps5 تولید کردند و موجب شدند تا سطح توقع گیمرها بسیار بالا رود. این مسئله باعث گردید تا سونی در تولید ps5 از سخت افزار پیشرفته تری استفاده کند تا بتواند بازی های با گرافیک بالا را بدون هیچ مشکلی اجرا نماید. البته این اقدام در بالا رفتن قیمت این کنسول بی تاثیر نبود. اما با این وجود خرید ps5 ارزش این را دارد که بتوانید بازی هایی را با آن اجرا کنید که شما را وارد یک دنیای واقعی می کند. البته سونی برای پایین آوردن نرخ ps5، نسخه دیجیتال آن را که فاقد درایو نوری عرضه کرده است که ۱۰۰ دلار از نسخه استاندارد آن ارزان تر می باشد. خرید ps5 از توپخونه می‌تواند یک تصمیم هوشمندانه برای خرید این کنسول پیشرفته با مناسب‌ترین قیمت باشد.

خرید لوازم ps5

خرید ps5

کسی که برای خرید ps5 راضی شده ۵۰۰ دلار بپردازد، توقع بالایی از این دستگاه خواهد داشت. اما آیا پرداخت چنین هزینه ارزشش را دارد؟ باید گفت شرکت سونی برخلاف مایکروسافت که تغییرات کلی در سری S ایکس باکس برای کاهش هزینه تمام شده ایجاد کرد، فقط استفاده از بازی ها را از نظر تعداد بازیکن محدود نموده و در سخت افزار ps5 چیزی کم نگذاشته است. سونی یک نسخه دیجیتال از ps5 عرضه کرده که فاقد درایو نوری می باشد و از نسخه اصلی ۱۰۰ دلار ارزان تر است، در حالی که همه می دانیم یک درایو نوری ارزشی بیش از ۲۰ دلار ندارد.

شاید با خود فکر کنید که این کار سونی موجب ضرر و زیان آن خواهد شد و حرکت عاقلانه ای نیست. اما اگر دقیق تر فکر کنید خواهید فهمید که سونی با این کار هزینه اضافی ساخت و فروش بازی های دیسکی را حذف نموده و همین امر سبب سوددهی ps5 نسخه دیجیتال می شود. بدین ترتیب سونی به صورت مستقیم، بازی های خود را در اختیار افرادی که اقدام به خرید ps5 کرده اند قرار می دهد و واسطه ها حذف می گردند. همچنین هزینه دیسک و بسته بندی آن از بین می رود. با این حساب سودی که به فروشگاه های واسطه می رسید، اکنون به طور مستقیم وارد جیب شرکت سونی می شود. از طرف دیگر برخی از گیمرها همیشه به دنبال خرید دیسک های دست دوم بودند که با این اقدام سونی مجبور می شوند هزینه کامل بازی ها را بپردازند.


تفاوت ps5 استاندارد و دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم این دو نسخه از نظر سخت افزاری تنها در یک مورد با یکدیگر اختلاف دارند و این تفاوت، نبود درایو نوری بلوری در نسخه دیجیتال ps5 است. البته این امر سبب شده تا وزن نسخه دیجیتال نیز کاهش یابد و به ۳.۹ کیلوگرم برسد. در حالی که نسخه استاندارد دارای وزن ۴.۵ کیلوگرمی است. حذف درایو نوری موجب یک تغییر دیگر در نسخه دیجیتال شده و ضخامت آن را ۱.۲ سانتی متر از نسخه استاندارد کمتر کرده است. بنابراین افراد با خرید ps5 دیجیتال یک کنسول ارزان تر، سبک تر و با ضخامت کمتر دریافت می کنند.


قیمت ps5

قیمت ps5 در سطح جهانی یکسان است و نسخه استاندارد آن با قیمت ۴۹۹ دلار و نسخه دیجیتال با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می رسد. البته با توجه به این که ps5 به تازگی عرضه شده و هنوز تعداد زیادی از آن وارد بازار نگردیده، در برخی از کشورها برای آن بازار سیاه ایجاد شده است. ایران یکی از این کشورهاست که به دلیل تحریم ها و نبود نمایندگی پلی استیشن، شاهد قیمت های نجومی در ابتدای عرضه این کنسول پرطرفدار بودیم. قیمت خرید ps5 نسخه استاندارد در ابتدای ورود به بازار ایران تا مرز ۴۵ میلیون تومان هم پیش رفت اما اکنون که در نیمه خرداد ۱۴۰۰ هستیم، بروزترین قیمت ps5 نشان می دهد که در محدوده ۲۱ تا ۲۳ میلیون نوسان دارد. البته با توجه به نرخ کنونی دلار که حدود ۲۴ هزار تومان است، قیمت واقعی ps5 استاندارد باید ۱۲ میلیون و نسخه دیجیتال آن ۹.۶ باشد که هنوز تا رسیدن به این قیمت ها فاصله زیادی وجود دارد.

خرید ps5

ps5 بخرم یا نه؟

آنهایی که تجربه خرید ps4 را داشتند می دانند که در بازار ایران دیسک های بازی به صورت قفل شکسته و کپی شده وجود دارد و افراد با هزینه ای بسیار اندک می توانند این بازی ها را خریداری نمایند. بنابراین با این شرایط نسخه استاندارد ps5 برای شرایط حال حاضر ایران مناسب تر است و به دلیل اینکه امکان پرداخت های بین المللی به صورت مستقیم میسر نیست، نسخه دیجیتال این کنسول کاربرد کمتری دارد. توصیه می کنیم برای تجربه بازی بهتر با ps5 حتما از تلویزیون های 4K استفاده کنید که دارای فرکانس ۱۲۰ هرتز هستند. در غیر اینصورت از تصاویر شگفت انگیز ps5 محروم خواهید شد. اگر می‌خواهید این کنسول بازی را با بهترین قیمت خریداری کنید، توصیه می‌کنیم سری به میدان توپخونه بزنید. خرید ps5 از توپخونه بسیار مقرون به صرفه تر از جاهای دیگر است، زیرا مرکز عمده پخش این کنسول بازی می‌باشد و در مقایسه با جاهای دیگر با قیمت پایین‌تری عرضه می شود.

در نهایت اگر تصمیم به خرید ps5 از توپخونه با پایین ترین قیمت را دارید، می توانید رو لینک کلیک کنید.