راه اندازی و طریقه نصب vr z2 یکی از دغدغه‌های کسانی است که پلی استیشن vr را خریداری کرده‌اند و به درستی از چگونگی نصب آن آگاه نیستند. در طی سال‌های اخیر واقعیت مجازی از جمله فناوری‌های نوینی بوده است که کمپانی‌های مختلفی سعی در ارائه آن به اشکال متفاوت بودند. اما امروزه این فناوری آنچنان تازه و جدید نیست. کم و بیش افراد از فضای واقعیت مجازی و حالت‌های آن باخبرند. تجربه استفاده از این فناوری نه تنها در سراسر جهان، بلکه در ایران نیز با استقبال بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به گذشت زمان از تولید و عرضه این فناوری همچنان خرید vr z2 به عنوان یکی از گجت‌های مهیج فروش بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه ما در این مقاله سعی کردیم به توضیح مختصری درباره نحوه راه اندازی vr z2، ویژگی‌های و مشخصه های آن بپردازیم. لازم به ذکر است که برای استفاده از پلی استیشن vr، خرید ps4 و همچنین دوربین پلی استیشن ۴ لازم و ضروری است.

چگونگی راه اندازی  vr z2

در ابتدای کار بایستی بدانید که دو مدل از پلی استیشن vr  دربازار عرضه می‌شود. نسخه اولیه آن vr z1 است و مدل بعدی vr z2 می‌باشد. در‌واقع vr z2، نسخه ارتقاء یافته نسخه قبلی است. البته از نظر فنی و کارایی این دو مدل با یکدیگر یکسان می‌باشند و تنها تفاوت در تغییرات جزئی آن است. به عبارتی در نسخه  vr z2 برخی از عناصر آن بهبود یافته  و به روز رسانی شده است. علاوه بر آن این تغییرات را می‌توان در اتصال قسمت‌های مختلف هدست مشاهده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل گام به گام طریقه نصب vr z2 را برایتان عنوان کنیم.

نحوه نصب نسخه  vr z2

برای اینکه مراحل نصب برای کاربران ساده‌تر شود، ما این مراحل را به صورت شماره بندی مطرح کرده و شما بایستی طبق روال زیر مراحل را دنبال نمایید.

۱. کابل HDMI که به طور معمول از تلویزیون به کنسول وصل می‌شود را بیرون آورده  و یک سر آن را به تلویزیون و سر دیگر آن را به پلی استیشن vr متصل کنید.

مرحله اول

۲. همانطور که گفته شد بدون دوربین پلی استیشن ۴، نصب vr امکان‌پذیر نیست. در نتیجه در این مرحله دوربین  را به ps4 نصب کنید. ارتفاع دوربین از سطح زمین باید حدود ۴.۵ تا ۵ متر از سطح زمین فاصله داشته باشد. اگر این فاصله برایتان مقدور نیست، دوربین را روی میز تلویزیون قرار دهید.

مرحله دوم

۳. کابل HDMI را از کنسول ps4 به واحد پردازنده vr  متصل کنید.

مرحله سوم

۴. در این مرحله  نوبت به اتصال کابل USB می‌رسد که بایستی آن را قسمت پشت دستگاه پردازشگر  به جلوی کنسول ps4 متصل کنید.

مرحله چهارم

۵. کابل برق واحد پردازنده پلی استیشن vr را به یک منبع برق متصل کنید.

مرحله پنجم

۶. دو درگاه در بخش جلویی پلی استیشن vr تعبیه شده است که باید کابل هدست vr را به یکی از درگاه‌ها متصل کنید. هدست را روشن کرده و نرم‌افزار واقعیت مجازی را آپدیت یا به روز رسانی کنید. بدین ترتیب سیستم آمده تنظیمات اولیه می‌شود.

مرحله ششم

نکات قابل توجه برای استفاده بهتر از پلی استیشن vr

حالا که با طریقه نصب vr z2 آشنا شدید، در این بخش نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم که باعث می‌شود استفاده بهتری از این فناوری داشته باشید.

نکته اول- هدست پلی استیشن vr بایستی در هر بار استفاده مجدد تنظیم شود. این تنظیمات شامل تنظیم نور محیط در مکان مورد نظر است.

نکته دوم- اگر چنانچه در هنگام بازی دچار سرگیجه و یا سردرد شدید، پیشنهاد می‌شود که پس از یک ساعت بازی، به مدت ۱۵ دقیقه به خودتان استراحت داده و مجدد بازی را ادامه دهید.

نکته سوم- از آنجایی که فضای بازی مدام در حال تغییر است، پیشنهاد می‌شود که بازی را در حالت نشسته انجام دهید. ترجیحاً مبل راحتی را انتخاب کرده و پس از آنکه جایگاهتان را مشخص کردید، بازی را شروع کنید. اگر چنانچه ایستاده بازی را انجام دهید، احتمال برخورد با سایر اشیاء در اتاق را خواهید داشت. علاوه بر آن احتمال زمین خوردن نیز وجود دارد. در نتیجه حالت نشسته بهترین حالت برای بازی‌های واقعیت مجازی است.

نکته چهارم- گوشی هندزفری را به خوبی در گوش خود قرار دهید. علاوه بر آن کنترلرها را دم دست بگذارید تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید.

نکته پنجم- برای هر بار استفاده از هدست، از تمیزی لنزهای آن مطمئن شوید.

نکات قابل توجه برای استفاده بهتر از پلی استیشن vr

ویژگی‌های بازی واقعیت مجازی

واقعیت مجازی، گیمر را با جهانی متفاوت آشنا می‌کند. کارکرد آن به گونه‌ای است که با استفاده از طریقه نصب vr z2 و قرار دادن هدست روی سر و چشم ها، حرکات بدن شما توسط سنسورهایی که بر روی هدست تعبیه شده است، ردیابی می‌شود. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود در فضای مجازی به صورت کاملاً واقع‌گرایانه حضور داشته باشید و رویدادهای مجازی اطراف خود را مشاهده نمایید. از آنجایی که هر گونه فناوری دارای نواقصی هست، فناوری واقعیت مجازی نیز عیب و ایراداتی نظیر  هدست‌های با سیم را شامل می‌شود که قطعاً  در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییرات بهتری خواهیم بود.

تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده

اغلب گیمرها به خوبی با تفاوت این دو مقوله آشنا هستند. اما در اینجا مجدد گوشه چشمی به تفاوت این دو می‌اندازیم. در واقعیت مجازی به طور کلی کاربر به دنیای کاملاً متفاوتی می‌رود و همه چیز اعم از فضا، رویدادها و اشیاء کاملاً مجازی است. اما در واقعیت افزوده شما به فضای دیگری منتقل نمی‌شوید، بلکه رویدادهای دیجیتالی را در فضای واقعی مشاهده می‌کنید. این فضای واقعی می‌تواند میز کار شما باشد که لایه‌های دیجیتالی نیز بر روی آن قابل رویت است.

تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده

جمع‌بندی

با شناخت واقعیت مجازی و آشنایی با طریقه نصب vr z2، کاربران می‌توانند تجربه بهتری از اجرای بازی‌ها داشته باشند. مراحل نصب پلی استیشن vr حدود 10 دقیقه به طول می‌انجامد و اگر چنانچه در نحوه نصب آن آنقدرها حرفه‌ای نباشید، این مدت زمان بیشتر می‌شود. سعی کنید با حوصله تمامی مراحل را به ترتیب انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. به مراتب تا زمانی که تجربه‌ای از بازی‌های واقعیت مجازی نداشته باشید، درک آن کمی سخت و دشوار است. اما ورود به دنیای واقعیت مجازی نه تنها سرگرم کننده است، بلکه شما را با فناوری های روز دنیا آشنا می‌کند.