پیشرفت‌های بسیار زیادی که در صنعت بازی‌های ویدیویی ایجاد می شود، باعث شده که در هر زمان با گجت تازه‌ای مواجه شویم. در این میان Virtual reality یا همان واقعیت مجازی در این صنعت زیاد شنیده می‌شود. می‌توان ورود واقعیت مجازی را به صنعت بازی‌های ویدیویی انقلاب بسیار بزرگی دانست. از این جهت که سبب شد گیمرها با دنیای تازه‌ای از فناوری آشنا شوند و علاوه بر آن لحظات بسیار سرگرم کننده و متفاوتی را به وجود آورد.Virtual reality یا همان vr  برای ps4 ، کاربر را با عصر جدیدی از فناوری‌های پیشرفته روبرو کرد که در تاریخ بازی‌های دیجیتالی سابقه نداشته است. در این محتوا قصد داریم به طریقه نصب vr z1 بپردازیم. هر چند که نحوه نصب و یا راه اندازی vr بسیار ساده است و اغلب کاربران با آن آشنایی دارند اما در هر صورت یادآوری بسیاری از نکات  مفید برای کاربرانی است که قصد خرید vr z1 را دارند، می‌باشد.

مزایای استفاده از پلی استیشن vr

علاوه بر اجرای بازی‌های هیجان انگیز و تجربه واقعیت مجازی، بهره‌مندی از پلی استیشن vr در زمینه کاربردهای آموزشی و تبلیغاتی بسیار مؤثر است. در‌واقع در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان روی کاربردهای آموزشی و تبلیغاتی این فناوری نیز حساب باز کرد. استقبال از این کنسول تا به امروز به گونه‌ای بوده که پنج نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است که نشان‌دهنده محبوبیت بسیار زیاد واقعیت مجازی در میان کاربران است. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد طریقه نصب vr z1 و انجام مراحل مرتبط با آن بسیار ساده بوده و تنها نیم ساعت از وقت شما را خواهد گرفت. در نتیجه بعد از خرید vr z1 نگران نصب و راه اندازی آن نباشید. در ادامه چگونگی راه اندازی  vr z1 را به صورت گام به گام و به زبانی ساده عنوان می‌کنیم.

انواع پلی استیشن vr کدامند؟

قبل از آنکه به مراحل نصب vr بپردازیم، بایستی به این نکته اشاره کنیم که پلی استیشن vr دارای دو نوع vr z1 و vr z2 است که مدل z2 نسخه پیشرفته و ارتقاء یافته نسخه قبلی است. نحوه نصب هر دو پلی استیشن تقریباً تا مراحل اولیه یکسان می باشد. در این مقاله ما ابتدا طریقه نصب vr z1 را شرح می‌دهیم پس تا پایان همراه ما باشید.

انواع پلی استیشن vr کدامند؟

نحوه راه اندازی vr z1

طریقه نصب vr z1 آنچنان سخت و دشوار نیست اما زمان بر است و باید با حوصله این کار را انجام دهید. چنانچه در انجام مراحل حرفه‌ای نباشید، مدت زمان نصب آن بیشتر طول خواهد کشید. برای راه اندازی vr z1 باید هفت مرحله را به شکل درست و اصولی انجام دهید تا به نتیجه برسید. لازم به ذکر است که چگونگی نصب vr z1 و vr z2 کاملاً شبیه به یکدیگر است و تنها تفاوت‌های جزئی را حائز می‌شود.

مراحل نصب vr z1 عبارتند از؛

مراحل نصب vr z1 عبارتند از

مرحله اول- در پک بسته بندی شما یک کابل HDMI خواهید داشت که بایستی در قسمت پردازشگر هدست vr قرار داده و  به تلویزیون وصل نمایید. در حالت عادی این کابل از تلویزیون به پلی استیشن متصل شده است که ما برای انجام طریقه نصب vr z1 کابل را از تلویزیون به پردازشگر پلی استیشن vr متصل می‌کنیم.

مرحله اول

مرحله دوم- برای راه اندازی قطعاً به یک دوربین پلی استیشن ۴ نیاز است. در نتیجه دوربین را به ps4 وصل نموده و آن را آماده می‌کنید. ترجیحاً دوربین را با فاصله ۱.۵ متری از سطح زمین قرار دهید. پیشنهاد می‌شود  دوربین را روی میز تلویزیون قرار داده و تنظیمات آن را انجام دهید.

مرحله دوم

مرحله سوم-  در این مرحله با کابل و پورت  HDMI سروکار داریم. بدین ترتیب که کابل  HDMI به پلی استیشن ۴ وصل شده و پورت  HDMI نیز به واحد پردازنده ps4 متصل می‌کنیم. قبل از آنکه ادامه مراحل را شرح دهیم به این نکته اشاره کنیم که خرید ps4 برای انجام این مراحل لازم و ضروری بوده و شما نمی‌توانید این مراحل را با کنسول دیگری انجام دهید.

مرحله سوم

مرحله چهارم-  در قسمت پشت پردازشگر و همچنین بخش جلویی پلی استیشن درگاه USB تعبیه شده است که باید کابل  USB را در این درگاه ها متصل نمایید.

مرحله چهارم

مرحله پنجم- متصل کردن کابل برق به منبع برق و دستگاه پردازشگر

مرحله پنجم

مرحله ششم- در این مرحله باید کلید ps بر روی کنترلر را فشار داده نگه‌دارید تا مراحل تکمیل شود.

مرحله ششم

مرحله هفتم- در بخش نهایی هم می‌توانید از هدست vr برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی استفاده کنید.

مرحله هفتم

کارایی vr

پلی استیشن vr، جدیدترین محصول شرکت سونی است که به عنوان یک گزینه مناسب برای اجرای بازی‌های واقعیت مجازی شناخته شده است. به احتمال بسیار زیاد واقعیت مجازی در سال‌های آینده با پیشرفت‌های بسیار چشمگیری روبرو خواهد بود که تحولات فوق‌العاده‌ای را با خود به همراه خواهد آورد. حالا که با مراحل و طریقه نصب vr z1 آشنا شدید، شناخت کارایی vr نیز بسیار جالب و شگفت انگیز است. پلی استیشن vr این امکان را به گیمرها می‌دهد تا بتوانند تجربه واقعیت مجازی را بهتر درک کنند. برای داشتن این تجربه هیجان انگیز به یک هدست نیاز خواهید داشت. در‌واقع شما با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی، دنیای تازه‌ای را کشف می‌کنید و این در حالی است که شما روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید. در این لحظه با استفاده از سایر لوازم جانبی مانند کنترلر موو می‌توانید هیجانات بازی را بیش از پیش تجربه کنید.

کارایی vr

نقد و بررسی خرید vr z1

ردیابی حرکات سر، ردیابی حرکات بدن و ردیابی حرکات چشم امتیاز ویژه هدست vr است. علاوه بر آن کنترلرهای بی سیم که برای این فناوری طراحی شده‌اند به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از حرکات دستتان در بازی‌های vr استفاده کنید. کارایی این محصول از طریق دوربین پلی استیشن ۴ امکان‌پذیر است. طریقه نصب vr نیز همانطور که در بالا توضیح داده شد به سادگی انجام می‌شود و آنقدرها پیچیده و دشوار نیست. ویژگی اصلی این فناوری در حقیقت تبدیل فضای بازی به یک فضای ملموس و واقع‌گرایانه است. همین موضوع سبب شده است تا توجه بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای به جذابیت های این چنینی جلب شود. در نتیجه کاربران با خرید vr z1 می‌توانند تجربه بی‌نظیری از دنیای طراحی شده و شبیه سازی‌های واقع‌گرایانه به دست آورند.