خط تولید کنسول‌های ps5 و فروش فوق‌العاده آن در سال ۲۰۲۱ در قیاس با سایر محصولات مشابه، بی‌سابقه بود. افزایش میزان تعداد فروش پلی استیشن ۵ در بازار جهانی به گونه‌ای است که همچنان در سال‌های آینده نیز به عنوان یک کالای داغ و پرطرفدار در میان کاربران و متقاضیان محسوب می‌شود. از سوی دیگر با توجه به تقاضاهای بسیار برای خرید ps5 ، عرضه آن در بازار جهانی کمیاب شده است، به طوری‌که اغلب فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها درخواست‌های بیشتری برای دریافت پلی استیشن ۵ از شرکت سونی نموده‌اند. در نتیجه با توجه به افزایش تقاضا، عرضه پلی استیشن ۵ نیز از سوی شرکت سونی روز به روز در حال توسعه و پیشروی در بازار جهانی است. اگرچه رقابت میان شرکت‌های تولید کننده کنسول‌های بازی بسیار تنگاتنگ و نزدیک به یکدیگر است اما آنچه که ارائه دهندگان کنسول ps5 به آن توجه دارند، آن است که بدون توجه به سایر رقبا، در مسیر پیشرفت خود در حرکتند. به مراتب اظهارنظرها درباره میزان موفقیت فروش میان محصولات شرکت سونی و شرکت مایکروسافت بسیار است اما با وجود این در یک نگاه کلی می‌توان شرکت سونی را به عنوان یک شرکت موفق در رکوردهای فروش کنسول‌های بازی عنوان نمود. در ادامه به بررسی بیشتری در خصوص میزان فروش موفقیت امید ps5 در سال ۲۰۲۱ و همچنین افزایش خرید بازی ps5 از سوی کاربران می‌پردازیم.

بررسی میزان فروش ps5 در سال ۲۰۲۱

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی تحلیلگران صنعت بازی‌های دیجیتالی، تا ابتدای سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳.۵ میلیون نسخه از پلی استیشن ۵ در بازار جهانی به فروش رسیده است که همین آمار تقریبی، نشان دهنده موفقیت بزرگ شرکت سونی در تجارت بازی‌های دیجیتالی است. به مراتب از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون، خط سیر تولید پلی استیشن ۵ یا همان کنسول‌های بازی نسل نهم این شرکت، به‌قدری افزایش یافته که گوی سبقت را از سایر شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های ویدیویی و سایر رقبا ربوده است. همین افزایش تولید و خرید ps5 سبب محبوبیت و موفقیت تجاری بیش از پیش شرکت بزرگ سونی شد. در پی فروش پلی استیشن ۵، خرید بازی ps5 که جزء بازی‌های انحصاری این کنسول به شمار می‌رود، نیز در میان کاربران و متقاضیان به سرعت افزایش یافت. در‌واقع استودیوهای تولید کننده بازی درصدد فعالیت‌های بیشتری در زمینه ساخت طراحی و ایده‌های نوین برای بازی‌های انحصاری ps5 برآمدند. با توجه به گزارش دیجی تایمز، وب سایت خبری صنعت بازی‌های دیجیتالی، امروز ما شاهد افزایش خطوط تولید پلی استیشن ۵ بین ۱۵.۸ تا ۱۸ میلیون نسخه از عرضه این کنسول بازی در بازار جهانی هستیم. اگرچه نحوه پخش و عرضه دستگاه‌ها در بازار جهانی چندان مشخص نیست اما به مراتب شرکت سونی اقدام‌های ضروری را درباره پیش‌بینی وضعیت میزان تقاضا و نحوه خرید ps5  در نظر گرفته است.

بررسی فروش بازی‌های ویدیویی شرکت سونی

همانطور که گفته شد در پی افزایش میزان تولید پلی استیشن ۵ و خرید ps5 از سوی کاربران و متقاضیان، به دنبال آن میزان فروش بازی‌های ویدیویی و  خرید بازی ps5 نیز افزایش یافت.طبق بررسی‌های انجام شده تا اواسط سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۶۳ میلیون نسخه بازی برای پلتفرم‌های ps5 و همچنین ps4 به فروش رسیده است. البته فروش بازی‌های انحصاری در قیاس با سال گذشته که فروش بیش از ۹۱ میلیون نسخه بازی ارزیابی شده است، افتی چشمگیر ایجاد کرده که در این میان شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در فروش تعداد بازی‌های ودیویی بی تأثیر نبوده است. ناگفته نماند که شرکت سونی در گزارشی اعلام نموده است که  ۷۱ درصد بازی‌های انحصاری برای پلتفرم‌های ps5 و ps4 به صورت بازی‌های دیجیتالی فروخته شده است. البته این خبر، خبر خوشایندی برای ناشران بازی‌های ویدیویی است، چرا که سود حاصل از فروش بازی‌های دیجیتالی به مراتب بیشتر از بازی‌های فیزیکی به صورت دیسکی است.

بررسی آمار بخش سرویس‌های بازی شرکت سونی و ارزیابی سود خالص از فروش ps5

در بخشی از گزارش شرکت سونی، در رابطه با سرویس پلی اسیتشن پلاس گفتگو شده است. آمار تقریبی استفاده از این سرویس، ۴۶.۳ میلیون کاربر ارزیابی شده است. البته ناگفته نماند که تعداد کاربران همین سرویس در سال گذشته رقمی نزدیک به ۱۱۴ میلیون نفر بوده است که در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۰۴ میلیون نفر کاهش یافته است. فرایند عمل‌کرد سرویس‌های بازی شرکت سونی، نظارت و بررسی عمل‌کرد تجاری برند کنسول بازی است که حاکی از رشد محدود دو درصدی درآمد این کمپانی است. اگرچه استقبال از خرید ps5 در قیاس با سایر نسخه‌های پیشین بالاتر بوده است اما آمار به گونه‌ای بررسی شده است که  سود خالص در‌آمد این برند نسبت به سال‌های پیش افت بسیاری داشته است که البته دلایل مختص به خود را شامل می‌شود. یکی از دلایل افت درآمد خالص این برند را می‌توان در کاهش فروش بازی‌ها نسبت به سال گذشته و همچنین کاهش فروش DLC های سوم شخص پلی استیشن عنوان نمود. علاوه بر آن استراتژی‌های خاص قیمت گذاری پلی اسیتشن ۵ در این خصوص بی تأثیر نبوده است. از سوی دیگر اپیدمی ویروس کرونا و همچنین کاهش فروش کنسول ps4 و مواردی از این قبیل، برای افت چشمگیر سود خالص از فروش محصولات شرکت سونی را نبایستی نادیده گرفت. با وجود این همچنان خرید ps5 به عنوان پرفروش‌ترین، محبوب‌ترین و قدرتمند‌ترین کنسول بازی در بازار جهانی و همچنین در میان طیف گسترده‌ای از کاربران شناخته شده است. بایستی در آینده منتظر خبرهای جدیدی از سوی شرکت سونی باشیم. اینکه آیا همچنان این کمپانی قدرتمند سعی در حفظ جایگاه نسل فعلی خود به عنوان نسل نهم را دارد یا که قرار است کنسول قوی‌تری را در بازار جهانی رونمایی کند که در‌واقع شرایط به گونه‌ای دیگر خواهد بود.

جمع‌بندی

با توجه به توضیحات گفته شده، در مجموع عمل‌کرد شرکت سونی برای پخش و عرضه پلی استیشن ۵ در قیاس با سایر محصولات شرکت‌های رقبا، موفقیت آمیز بوده است. اگرچه در طی فرایند تولید و عرضه ps5، مشکلات و فراز و نشیب‌هایی نیز در خط سیر تولید و عرضه محصول وجود داشته اما کلیت فرایند عرضه و تقاضا رضایتمندانه بوده است. اگرچه شرکت سونی همچنان آمار دقیقی درباره میزان فروش معین پلی استیشن ۵ و عرضه آن به متقاضیان اعلام نکرده است، اما عرضه و خرید ps5 به میزان قابل توجه در بسیاری از مناطق جهان تأیید شده است. علاوه بر آن همراه با‌عرضه این محصول، تجهیزات و سایر امکانات جانبی پلی استیشن ۵ نیز در بازار با استقبال بسیاری روبرو شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در حال حاضر می‌توان عمده فروش پلی استیشن ۵ را در  سه منطقه اصلی یعنی آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن عنوان کرد که علاوه بر این مناطق، کشورهای آسیایی مانند سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن نیز نقش بسیار مهمی در انتشار کنسول‌های بازی به سایر کشورهای آسیایی داشته‌اند.