این روزها با معرفی و عرضه کنسول جدید پلی استیشن، بسیاری افراد به فکر خرید ps5 افتاده اند و موجب شده اند که بازار این کنسول پیشرفته حسابی داغ شود. اما با توجه به این که قیمت این محصول در ایران با دلار آزاد محاسبه می گردد و طی یکی دو سال گذشته، قیمت دلار به شدت افزایش یافته و نوسان زیادی داشته است، قیمت ثابتی برای ps5 نمی توان در نظر گرفت و مانند نرخ ارز باید به صورت روزانه، قیمت آن را دنبال کرد. بنابراین اگر قصد خرید ps5 را دارید حتما نوسانات نرخ دلار را دنبال کنید و در زمان مناسب اقدام به خرید این کنسول جذاب نمایید. قیمت ps5 در توپخونه از دیگر جاها ارزان‌تر است، زیرا مراکز پخش عمده این کنسول در توپخونه قرار دارند و نسبت به بقیه جاها ps5 را با قیمت مناسب تری عرضه می کنند.

قیمت ps5

اما برخلاف ایران، در بازارهای جهانی ps5 قیمت ثابتی دارد و مدل دیجیتال آن ۳۹۹ دلار و مدل معمولی آن ۴۹۹ دلار قیمت گذاری شده است. البته در برخی از کشورها که تعداد محدودی از ps5 عرضه شده، موجب گردیده تا بازار سیاه برای آن بوجود آید تا جایی که قیمت این دستگاه به بیش از ۱۰۰۰ دلار برسد. اما اولین نسخه هایی که از پلی استیشن جدید وارد ایران شد، قیمت های نجومی بالای ۴۰ میلیون تومان داشت که اگر بخواهیم با دلار ۲۴ هزار تومانی حساب کنیم تقریبا ۱۶۰۰ دلار میشد، یعنی بیش از سه برابر قیمت واقعی!


خرید ps5 ارزان

آنچه معمولا برای کالاهای تازه وارد و پرطرفدار به بازار اتفاق می افتد این است که در هنگام عرضه اولیه، تعداد محدودی از آن ها عرضه می شوند و به دلیل تقاضای زیادی که وجود دارد، قیمت آن ها ممکن است به چند برابر قیمت واقعی نیز برسند. اما با گذشت زمان و عرضه دستگاه های بیشتر به بازار، قیمت ها تعدیل شده و به قیمت واقعی نزدیک تر می شود.

اکنون که در نیمه خرداد ۱۴۰۰ هستیم، قیمت ps5 در فروشگاه های اینترنتی حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان می باشد یعنی ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان از قیمتی که در هنگام عرضه اولیه داشت پایین تر آمده است. البته این قیمت خرید ps5 باز هم برای بسیاری از افراد زیاد است و باید ماه های زیادی پول خود را پس انداز کنند تا بتوانند این کنسول رویایی را بخرند.


شهروندان کشورهای مختلف برای خرید ps5 چند روز باید کار کنند؟

فرض کنیم که شهروندان کشورهای مختلف قصد خرید ps5 دارای درایو نوری با قیمت ۵۰۰ دلار را دارند. با اطلاع از دستمزد روزانه آن کشور و تقسیم قیمت ps5 بر دستمزد روزانه، تعداد روزهایی که فرد باید کار کند تا بتواند یک کنسول بازی نسل ۹ سونی بخرد بدست می آید. اگر شهروند کشور سوئیس باشید برای خرید ps5 فقط کافی است دستمزد ۲.۵ روز خود را پس انداز نمایید. ساکنان کشورهای آمریکا و استرالیا برای خرید پی اس ۵ باید ۴ روز کار کنند. ۵ روز کار در کشورهای کانادا، ژاپن، سنگاپور و امارات برای خرید این دستگاه خارق العاده کفایت می کند. اما در انگلیس، آلمان و فرانسه با ۶ روز کار می توان یک ps5 خریداری نمود. شهروندان چینی و مالزیایی کار سخت تری در پیش دارند و باید تعداد روز بیشتر تلاش کنند. در این دو کشور با حقوق ۱۵ روز امکان خرید پلی استیشن ۵ فراهم می شود. ساکنان روسیه ۲۵ روز و اتباع مکزیک به یک ماه حقوق خود نیاز دارند تا برای خرید ps5 اقدام نمایند. شهروندان مصری باید حقوق ۷۵ روز خود را پس انداز کنند تا بتوانند یک پلی استیشن ۵ خریداری نمایند.


شهروندان ایرانی برای خرید ps5 باید چند روز کار کنند؟

همانطور که اشاره کردیم، اکنون که این مقاله نوشته می شود، نیمه خرداد ۱۴۰۰ است و نرخ دلار حدود ۲۴ هزار تومان می باشد. اگر حقوق روزانه را مطابق با حقوق اداره کار محاسبه کنیم، یک فرد بدون سابقه کار در یک روز حدود ۹۰ هزار تومان دستمزد می گیرد. با در نظر گرفتن قیمت ۲۰ میلیونی برای کنسول ps5، این فرد باید ۲۲۲ روز کار کند تا بتواند یک پلی استیشن ۵ را خریداری نماید.

قیمت ps5 2

البته اگر بخواهیم قیمت ps5 را با نرخ واقعی محاسبه کنیم، قیمت نسخه دیجیتال آن حدود ۹.۶ میلیون و نسخه معمولی آن حدود ۱۲ میلیون تومان می شود. طبق نرخ دستمزد روزانه اگر ps5 با قیمت واقعی در ایران عرضه شود، اگر فردی بخواهد نسخه دیجیتال آن را خریداری کند لازم است حقوق ۱۰۶ روز خود را پس انداز نماید و اگر تصمیم به خرید ps5 دارای درایو نوری داشته باشد، باید حقوق ۱۳۳ روز خود را کنار بگذارند. حال باید منتظر باشیم تا ببینیم در آینده قیمت این دستگاه پایین تر می آید یا اینکه افزایش نرخ دلار موجب بالا رفتن قیمت آن می گردد.


اگر به دنبال خرید ps5 هستید حتما لینک را کلیک کنید.


اختلاف قیمت دو نسخه ps5 به خاطر چیست؟

شرکت سونی برای اینکه بتواند کنسول خود را به صورت رقابتی قیمت گذاری کند، دو نسخه از آن منتشر کرده است. این دو نسخه تنها یک اختلاف سخت افزاری با یکدیگر دارند. نسخه دیجیتال ps5 فاقد درایو نوری است و همین امر سبب شده تا قیمت آن ۱۰۰ دلار ارزان تر از نسخه معمولی آن باشد. اما دیگر مشخصات سخت افزاری این دو کنسول هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. محدودیتی که نسخه دیجیتال برای کاربران آن ایجاد می کند این است که دیگر نمی توانند برای نصب بازی ps5 از دیسک های نوری استفاده نمایند و فقط می توانند به صورت آنلاین بازی های مورد علاقه خود را بر روی حافظه SSD دانلود کنند.


کلام آخر

اگر قصد خرید ps5 را دارید، باید برای آن برنامه ریزی کنید. زیرا با توجه به بالا بودن قیمت دلار و نبودن نمایندگی رسمی ps5 در ایران، قیمت این محصول بالاتر از قیمت های جهانی عرضه می شود. برای خرید این دستگاه پیشرفته می توانید به صورت حضوری به فروشگاه های عرضه کننده محصولات دیجیتال که در میدان توپخونه قرار دارند مراجعه نمایید، زیرا قیمت ps5 در توپخونه ارزان‌تر است. همچنین می توانید این کنسول جذاب را از فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری کنید. خرید از فروشگاه های آنلاین این مزیت را دارد که می توانید به بروزترین قیمت ps5 دسترسی داشته باشید و آفرهای ویژه ای که این فروشگاه ها به مشتریان خود ارائه می کنند را در نظر گرفته و بهترین پیشنهاد را انتخاب کنید.