شاید برای بسیاری از کاربران دانستن اینکه کدام کنسول‌ها موفق شدند تا به پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ تبدیل شوند، جالب باشد. پرسش اینجاست که چه عاملی باعث می‌شود تا یک کنسول از فروش بسیار بالایی برخوردار شود! همه به خوبی می‌دانیم که کنسول‌ها تنها وسیله پرقدرت سرگرمی در دنیای مدرن امروزی شده‌اند. این جعبه‌های سرگرمی و دوست‌داشتنی اوقات بسیار مهیج و مفرحی را برای تمامی گروه‌های سنی از کوچک و کودکان گرفته تا گروه‌های سنی بزرگسال فراهم کرده است. در پی تولید روز افزون انواع کنسول‌های مختلف، بازی‌های انحصاری با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها نیز در بازار راه یافته است. بدین ترتیب خانواده کنسول‌های بازی جزء جدایی ناپذیر از خانواده‌ها و گروه‌های سنی شد. در میان معرفی پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی می‌توان به خرید ps2، خرید ps3 و همچنین خرید ایکس باکس ۳۶۰ اشاره کرد.

کنسول‌های پرفروش کدامند؟

آمار فروش کنسول‌ها در داخل ایران با فروش کنسول‌ها در سایر کشورهای خاورمیانه و اروپا متفاوت است. این تغییر مبنی بر برخی از شرایط جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی صورت می‌گیرد. آنچه که برای گیمرهای داخل کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، کیفیت دستگاه و میزان هزینه‌ای است که برای خرید یک کنسول صرف می‌کنند. در نتیجه اگر  بخواهیم از بعد کیفیت دستگاه به موضوع نگاه کنیم، تمامی محصولات از کیفیت سخت افزاری و فنی قابل توجهی برخوردار هستند. اما بنا بر نوع برند و آخرین ورژن از نظر قیمتی تفاوت‌هایی را شامل می‌شوند. در ادامه به پرفروش‌ترین کنسول‌هایی که در ایران بسیار رایج است، می‌پردازیم.

ایکس باکس ۳۶۰

از میان محصولات کمپانی سونی، کنسول ایکس باکس۳۶۰ طرفداران پر و پا قرص بسیاری دارد. عرضه این کنسول در بازار جهانی به سال ۲۰۰۵ بر می‌گردد و همچنان از آن به عنوان پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ یاد می‌شود. می‌توان این چنین بیان کرد که با رونمایی ایکس باکس ۳۶۰، یک فضای رقابتی در صنعت کنسول‌های بازی به وجود آمد. در‌واقع با توجه به موفقیتی که شرکت سونی از عرضه پلی استیشن ۱ به دست آورد، مایکروسافت تصمیم گرفت تا از این صنعت دور نماند. همزمان که ایکس باکس در سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، پلی استیشن ۲ از سوی شرکت سونی توانسته بود که به فروش رقمی بالای ۷۱ میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد. اما انتظارات سونی مطابق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده به بار ننشست و آمار فروش ایکس باکس ۳۶۰ حتی از پلی استیشن ۳ نیز بالاتر رفت. این برتری ایکس باکس را می‌توان در ارائه سرویس آنلاین بهتر، حسگر حرکتی کینکت، اجرای بهتر بازی‌ها و مواردی از این قبیل خلاصه کرد.

ایکس باکس ۳۶۰
ایکس باکس ۳۶۰

پلی استیشن ۲

با توضیح گفته شده درباره ایکس باکس ۳۶۰، به مراتب خرید ps2 را می‌توان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی معرفی کرد.پلی استیشن ۲ در سال ۲۰۰۲ تولید و به بازار عرضه شد. این کنسول توانست موفقیت بی‌سابقه‌ای را برای فروش بیش از ۱۵۹ میلیون دستگاه در تاریخ صنعت بازی‌های دیجیتالی به دست آورد. پلی استیشن ۲ در قیاس با سایر محصولات سونی عمر بسیار طولانی به خود اختصاص داد و سونی پس از سیزده سال تولید آن را متوقف نمود.

پلی استیشن ۲
پلی استیشن ۲

پلی استیشن ۳

پلی استیشن ۳ چهار سال پس از رونمایی از پلی استیشن ۲ یعنی در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. تغییرات فنی پیشرفته‌تری در ps3 ایجاد شد به طوری که به تدریج قابلیت پلی استیشن ۲ در مقایسه با آن رنگ باخت.  زمانی که ایکس باکس ۳۶۰ دوران اوج خود را سپری می کرد، پلی استیشن ۳ در صنعت بازی‌های دیجیتالی وارد شد و توجهات بسیاری از کارشناسان را به خود معطوف کرد. در مجموع هر دو کنسول اعم از ps2 و ps3 جزء پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ محسوب می‌شوند.

پلی استیشن ۳
پلی استیشن ۳