با عرضه آخرین نسخه کنسول بازی شرکت سونی یعنی کنسول بازی ps5 برخی از کاربران در صدد خرید کنسول‌های بازی قدیمی‌تر مانند کنسول بازی ps2 و یا حتی کنسول بازی ps1 برآمدند. در‌واقع پیشرفت تولیدات سونی تا به حدی است که اجازه ورود به محصولات جدیدتر از سوی کمپانی های دیگر را نمی‌دهد و همیشه تمایل به ماندن در اوج  دارد. این رشد و پیشرفت یکباره را می‌توان در تولیدات دو نسل از این کمپانی را به وضوح دید که اولین محصول تولیدی آن، کنسول بازی ps1 بوده و نسل بعدی تولیدات شرکت سونی کنسول بازی ps2 می‌باشد. این پیشرفت یکباره  فقط   در عرض چند سال  اتفاق افتاده است. تغییر در شکل و طراحی ظاهری هر دو دستگاه به خوبی مشخص است. قابل ذکر است که زمان عرضه کنسول بازی ps1 در سال ۲۰۰۴ و همچنین زمان عرضه کنسول بازی ps2 نیز در سال ۲۰۰۰ بوده است. علاوه بر تغییرات ظاهری، هر دو کنسول از نظر مشخصات فنی نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم. با توجه به تفاوت‌های این دو پلی استیشن، هر دو کنسول بازی طرفداران خاص خود را داشته و همچنان از جمله پلی استیشن‌های پر فروش و مقرون به صرفه مخصوصاً برای آن دسته از کسانی که آشنایی چندانی با بازی‌های دیجیتال  ندارند، می‌باشد.

انتخاب بین ps1 وps2

کنسول بازی ps1 و کنسول بازی ps2 در قیاس با سایر محصولات نسل سوم، چهارم و پنجم شرکت سونی بسیار نزدیک به هم هستند. در‌واقع اگر چنانچه قصد بر این بوده که به تفاوت کنسول بازی ps2 با کنسول بازی ps4 بپردازیم، قطعاً نسل جهارم کنسول بازی شرکت سونی بهتر، باکیفیت‌تر و کاربردی‌تر از نسل دوم کنسول های بازی است. در نتیجه در اینجا ما با دو نسل اول و دوم روبروییم. انتخاب بهتر برای خرید ps1 و یا برای خرید ps2 بر عهده خود خریداران و کاربران است که برای آگاهی بیشتر ما سعی می‌کنیم تفاوت‌های این دو کنسول بازی را در حد کافی برایتان بازگو کنیم و به طور خلاصه پیشرفت شرکت سونی را با‌ عرضه این دو محصول  شرح دهیم.

چگونگی پیشرفت کنسول ps2 نسبت به ps1

به طور معمول اغلب افراد برای یکبار هم که شده واژه پلی استیشن را شنیدند. حتی کمتر کسی را می‌توان یافت که تا بحال تجربه بازی‌های دیجیتال را از طریق پلی استیشن نداشته باشد. در حال حاضر اغلب افراد حداقل یکبار تجربه استفاده از پلی استیشن را در منزل دوستان و یا اقوام خود داشته و یا خود شخص دارنده پلی استیشن بوده است. شرکت سونی از جمله کمپانی‌هایی است که تولید محصولات کنسول‌های بازی را به دست گرفته و اجازه رقابت به شرکت‌های مشابه خود را نداده است. گفتنی است که شرکت سونی در سال ۱۹۹۴ عنوان تجاری و برند پلی استیشن را به جهانیان معرفی کرد. همانطور که می‌دانید کمپانی سونی تا به اکنون پنج نسل از محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. بایستی خاطرنشان کنیم که ۷۸ درصد از سود شرکت سونی از طریق ارائه بازی‌های کامپیوتری و پلی استیشن ها تأمین می‌شود.

آغاز شروع ساخت PlayStation

در اوایل شروع کار قرار بر همکاری شرکت سونی با شرکت نینتندو بود که این همکاری به سرانجامی نرسید. دلیل آنکه این همکاری نتیجه‌ای نداشت، مذاکرات شرکت سونی پیرامون  ساخت کنسول بازی با پردازشگر یک هسته ای، کارت گرافیک یک مگابایتی با قابلیت انتقال ۳۵۰ هزار چند ضلعی در ثانیه، کارت حافظه دو مگابایتی بود که در مجموع توانایی بهینه ای داشت. به مراتب ساخت و عرضه اولین کنسول بازی  در صنعت بازی‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. این اهمیت در انتقال سمت و سوی صنعت بازی‌ها از ایجاد گرافیک دو بعدی به سوی عرضه همزمان تصاویر سه بعدی بود. تأثیر استفاده از دیسک های نوری را در این راستان نمی‌توان نادیده گرفت. حائز اهمیت است که بدانیم اولین ورژن از پلی استیشن فاقد کارت حافظه بود و می‌بایست برای ذخیره سازی بازی‌ها حتماً از کارت حافظه استفاده شود. علاوه بر آن نسخه اولیه پلی استیشن فاقد کنترلر بود. بدین ترتیب کمپانی سونی برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ اولین کنترلر کنسول بازی DualShock را با تمامی امکانات آن به همگان معرفی نمود.

انتخاب بین ps1 وps2

مشخصات فنی و سخت افزاری کنسول بازی ps1

  • `پردازنده گرافیکی: ۳۲ بیت  همراه با یک مگابایت حافظه
  • توان پردازشی: ۱۰۰ مگا فلاپس
  • گنجایش حافظه رم: ۲ مگابایت
  • درایو نوری؛ CD
  • فاقد حافظه ذخیره سازی می‌باشد.
  • دارای دو درگاه کارت حافظه
  • سایر امکانات کنسول ps1 
  • خروجی صدا: استریو
  • دارای کابل برق- دسته- کابل AV
  • دارای درگاه کامپوزیت

با اینکه سالیان سال از عرضه ps1 می گذرد، خرید ps1 در تهران پی اس امکان پذیر می باشد.

آغاز عرضه کنسول بازی ps2- پلی استیشن ۲

کنسول بازی ps2 برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ در ژاپن عرضه شد. این کنسول بازی به دلیل قابلیت‌ها و امکاناتی که با خود به همراه دارد، از جمله محبوب‌ترین و پرفروش ترین کنسول‌های بازی محسوب می‌شود. به طوریکه در این مدت زمان دوازده ساله، بالغ بر ۱۵۵ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.  زمانی که کنسول بازی ps2 به بازار عرضه شد، همزمان شاهد عرضه محصولات سایر کمپانی ها مانند کنسول بازی  ایکس باکس مایکروسافت و کنسول بازی گیم کلاب شرکت نینتندو نیز بودیم اما هیچ‌کدام از این محصولات نتوانست با پلی استیشن ۲ شرکت سونی رقابت کند و یا از آن پیشی بگیرد. گفتنی است که بالغ بر ۲۰۰۰ بازی انحصاری برای پلی استیشن ۲ در نظر گرفته شد که همراه با دستگاه به دنیای صنعت بازی‌ها عرضه شد. از دیگر نکات قابل توجه آن است که با خرید ps2 امکان استفاده از بازی‌های نسل قبلتر آن یعنی کنسول بازی ps1 وجود دارد. کنسول بازی ps2 به دلیل استفاده از فرمت دی وی دی و پشتیبانی از درگاه USB بسیار جلوتر از نسل قبلی خود یعنی ps1 می‌باشد. قابل ذکر است که در سال ۲۰۰۳ دوربین  کنسول نیز به آن افزوده شد که از قابلیت‌های دیگر این دستگاه به شمار می‌رود. از دیگر مشخصات فنی و سخت افزاری کنسول بازی ps2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید ps2

مشخصات فنی و سخت افزاری کنسول بازیps2

  • پردازنده گرافیکی: فرکانس ۱۴۸ مگاهرتز همراه با ۴ مگابایت حافظه
  • توان پردازشی: ۶.۲ گیگافلاپس
  • گنجایش حافظه رم: ۳۲ مگابایت
  • درایو نوری: DVD-Rom
  • دارای دو درگاه یو اس بی
  • دارای دو درگاه کارت حافظه ۸ مگابایتی
  • سایر امکانات کنسول ps2 عبارتند از؛
  • امکان اجرای بازی‌های کنسول ps1
  • دارای خروجی صدا استریو ۳۲ بیت
  • دارای درگاه کامپوزیت
  • دارای کابل AV
  • دارای کنترلر دوال شاک

اگر به دنبال کنسول نوستالژی می باشید، می توانید در فروشگاه تهران پی اس خرید ps2 را انجام دهید.