کنسول بازی  ps5 نوین‌ترین محصول ۲۰۲۱ شرکت سونی است که توجه طرفداران و گیمرهای بسیاری را به خود جلب کرده است. این کنسول بازی با قابلیت‌ها و آپشن‌های ویژه به عنوان  یکی از بهترین کنسول‌های بازی در سراسر دنیا شناخته شده است. گفته شده است که در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲.۸۳ میلیون کنسول بازی ps5 به فروش رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. آنچه که برای عرضه و فروش حائز اهمیت است، سطح تقاضا است که قابل پیش‌بینی نیست. به عبارتی آمار فروش  انواع کنسول بازی از سوی تحلیلگران نامشخص بوده  و این موضوع کاملاً بستگی به آن دارد که عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر بوده باشد. آنچه که از سوی کمپانی سونی اعلام شده آن است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ رقمی در حدود ۳.۳ میلیون دستگاه پلی استیشن ۵ روانه بازار شده که بخش عمده‌ای از آن همچنان به دست متقاضیان و کاربران نرسیده و این احتمال وجود دارد که در دسترس دلالان قرار گرفته باشد. حال سوال اینجاست که چگونه ps5 ارزان خریداری کنیم و یا برخی کاربران ایرانی به دنبال خرید ps5 از توپخونه هستند که نیازمند بررسی‌های تحلیلی و ویژه در این زمینه است که آیا می‌توان اطمینانی به صحت اینگونه دستگاه‌های کنسول بازی داشت یا خیر که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشنایی با مدل های مختلف ps5  و مشخصه های فنی آن

آشنایی با مدل های مختلف ps5 و مشخصه های فنی آن

 آنچه که تفاوت را میان مدل‌های مختلف ps5 به وجود می‌آورد تنها درایو بلوری است که مدل اول این پلی استیشن دارای درایو بلوری بوده و مدل دوم  این قطعه را دارا نمی‌باشد. مدلی که فاقد این درایو می‌باشد به عنوان کنسول بازی دیجیتال استفاده می‌شود و دیجیتال بودن آن به این معناست که نمی‌توان برای تماشای بازی‌ها از دیسک استفاده کرد، در نتیجه  با استفاده از استور پلی استیشن می‌توان بازی‌های ps5  را خریداری و دانلود کرد.  به مراتب کنسول بازی همراه با درایو بهینه‌تر و کاربردی‌تر است. در نتیجه برای خرید ps5 بایستی به قابلیت‌ها و آپشن‌های کنسول بازی توجه کنید. از دیگر نکات قابل توجه برای خرید کنسول بازی مشخصات فنی سخت افزاری آن است.  توانایی پردازش در کنسول بازی ps5 از طریق سی پی یو بسیار قدرتمند، کاملا عملی است. به عبارتی  قابلیت پردازش و اجرای بازی‌های متنوع از جمله ویژگی‌های شاخص این کنسول بازی می‌باشد. از دیگر مشخصه‌های فنی پلی استیشن ۵ می‌توان به ۱۶ گیگابایت رم داخلی اشاره کرد که به گیمر این اطمینان را می‌دهد که اجرا و نمایش بازی‌ها بسیار روان انجام می‌شود. در‌واقع چنین قابلیت‌هایی است که کاربر را به خرید ps5 از توپخونه وا می‌دارد که بتواند با خرید ارزان قیمت، از محصولی با کیفیت بهره‌مند شود. علاوه بر رم ۱۶ گیگابایتی، کمپانی سونی حافظه داخلی ۸۲۵ گیگابایتی  را از نوع SSD برای کاربرانش فراهم کرده که بتوانند بدون هیچگونه خدشه و یا تداخلی سنگین‌ترین بازی‌ها را به اجرا درآورند.  ویژگی سه بعدی از دیگر بخش‌های مهیج کنسول بازی ps5 است که تصاویر را به صورت سه بعدی و قابل لمس برای کاربران به نمایش می گذارد. در مجموع دلایل بسیاری برای خرید ارزان‌ و یا خرید ps5 از توپخونه است که تمامی دلایل در یک محتوا نمی‌گنجد.

اگه قصد خرید ps5 با پایین ترین قیمت از بازار تهران دارید، حتما کلیک کنید تا قیمت ها رو مقایسه کنید.

خرید کنسول بازی در ایران

کمپانی سونی قیمت کنسول بازی ps5 همراه با درایور را ۴۹۹ دلار و نسخه دیجیتال آن را ۳۹۹ دلار اعلام کرده است. با توجه به نظام بانکداری و ارزی ایران و مشکلات مرتبط با آن قیمت ps5 در تهران را نمی‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. اما آنچه که از سوی شرکت سونی به نرخ دلار آمریکا اعلام شده است با تبدیل شدن به نرخ ریال می‌توان گفت که کنسول بازی ps5 برای نسخه با دیسک بلوری حدود ۲۰ میلیون تومان و کنسول بازی ps5 نسخه دیجیتالی نیز ۱۷ میلیون تومان محاسبه و ارزیابی می‌شود. برخی افراد نیز بر این باورند که می‌توانند خرید ارزان‌تر، خرید ps5 از توپخونه را داشته باشند و در‌واقع ترجیح می‌دهند که کنسول بازی خود را از اماکن این چنینی تهیه کنند. اما نکته اینجاست که آیا می‌توان اطمینانی به خرید ps5 از توپخونه داشت یا خیر. خرید کنسول بازی باکیفیت و دست اول مستلزم دارا بودن اطلاعات درست و دقیق در این زمینه است که به تدریج و در حین استفاده، کاربر با مشکلات ریز و درشت در نصب و اجرای بازی روبرو نشود.  کاربران در حین خرید بایستی به طور کامل با مشخصه های فنی و سخت افزاری دستگاه‌ها مطلع باشند، در نتیجه خرید ps5 از توپخونه و یا در بازار سیاه نه تنها قابل اطمینان نیست، بلکه ریسک بسیاری را در بر دارد.

خرید کنسول بازی در ایران

عرضه و تقاضا برای خرید ps5

همانطور که از پیش به آن اشاره شد، بحث عرضه و تقاضا از جمله موارد حائز اهمیتی است که در تولید و فروش کنسول بازی قابل توجه است. در حال حاضر آنچه که شرکت سونی با آن روبرو شده است، تولید و عرضه کنسول بازی ps5 به اندازه کافی در سراسر جهان است. به مراتب تقاضا برای خرید کنسول بازی ۵ نسبت به سایر دستگاه‌های پلی استیشن بیشتر است و بسیاری از کاربران داخل ایران خرید ps5 از توپخونه را ترجیح می‌دهند. اینکه خرید ارزان‌تری داشته باشیم تا بتوانیم از محصولی با کیفیت بهره‌مند شویم کمی دور از ذهن است. به دلیل آنکه قیمت اعلام شده از سوی کمپانی سونی رسمی بوده و اگر کسی کمتر از قیمت واقعی آن بفروشد، توجیهاتی برای آن در کار است که نمی‌توان آن  دلایل را نادیده گرفت.  با توجه به میزان تولید و عرضه کنسول بازی ps5 از سوی کمپانی سونی و با توجه به مشکلات مرتبط با نوسانات ارزی در ایران، نسل جدید پلی استیشن ۵ و کنسول بازی ایکس باکس در ایران موجود شده است. همانطور که اشاره شد قیمت ps5 در نسخه های همراه با درایو و همچنین نسخه دیجیتال آن نیز مشخص شده است که کاربران می‌توانند  از آن بهره مند شوند. اما به مراتب قیمت بازار سیاه و خرید ps5 از توپخونه و پرداخت قیمت‌های غیر واقعی برای خرید محصولی با کیفیت و بدون ایراد منطقی نیست.