با‌عرضه طیف متنوعی از کنسول بازی از سوی شرکت مایکروسافت، تصمیم گرفتیم تا گوشه‌ای از تاریخچه شروع فعالیت این شرکت و محصولات آن را برایتان بازگو کنیم. آنچه که علاقمندان بازی‌های ویدیویی را به خرید کنسول بازی و نصب بازی‌های متفرقه جلب می‌کند، کیفیت و نوع محصولاتی است که کمپانی‌ها در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. از جمله محصولات باکیفیت کمپانی مایکروسافت، تولید و عرضه خانواده ایکس باکس است که علاقمندان بازی‌های ویدیویی کاملاً با قابلیت‌ها و آپشن های این نوع از کنسول بازی آشنایی کافی دارند. گفتنی است که با اینکه حدود هفده سال از عرضه و انتشار اولین کنسول بازی ایکس باکس از سوی شرکت مایکروسافت می‌گذرد، اما با این‌حال نه تنها از سایر رقبای خود هرگز عقب نمانده، بلکه در طول همه این سال‌ها تلاش این کمپانی بر آن بوده که بتواند محصولات با کیفیت‌تر و پر فروشی را در بازار جهانی عرضه کند. در ادامه به شرح مختصری از محصولات گوناگون کمپانی‌های مایکروسافت و تاریخچه آن می‌پردازیم.

آشنایی با تولید کنسول بازی ایکس باکس

کمپانی مایکروسافت به عنوان یکی از مشهورترین کمپانی‌های تولید کننده کنسول بازی در جهان به خوبی برای همگان شناخته شده است. این شرکت بزرگ کامپیوتری نه تنها در زمینه سخت افزار، بلکه در زمینه نرم‌افزار نیز قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را به اثبات رسانده است. طرح اولیه تولید و عرضه کنسول بازی برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به بیل گیتس پیشنهاد داده شد و از آن زمان پروژه تولید کنسول بازی از سوی شرکت مایکروسافت آغاز شد.

 در ابتدای کار قرار بر این بود که ایکس باکس با نام دایرکتز باکس نامگذاری شود و علاوه بر آن قرار بر این بود که کنسول بازی به صورت یک کامپیوتر خانگی با قابلیت پخش بازی‌های ویدیویی عرضه شود. سیستم عامل ۲۰۰۰ دستگاهی بود که در ابتدای کار، مهندسین شرکت مایکروسافت قصد داشتند با آن بازی‌های ویدیویی را با سرعت و کیفیت قابل توجه ارائه دهند. با توجه به آنکه پلی استیشن ۲ از سوی کمپانی سونی به بازار عرضه شده بود، مهندسین شرکت مایکروسافت درصدد رقابت با رقیب خود بر آمدند و پس از دو سال  کار کردن روی ایده خود، در سال ۲۰۰۰ بیل گیتس توانست محصول شرکت مایکروسافت را که ایکس باکس نامیده بود در کنفرانس توسعه دهندگان کنسول بازی معرفی کند.

 در کنفرانس مرتبط با صنعت بازی‌های کامپیوتری، کمپانی مایکروسافت مدعی شد که قصد ارائه سخت افزاری قدرتمند با قابلیت نمایش و نصب انواع بازی‌های ویدیویی به صورت آفلاین و آنلاین را دارد. همچنین امکان دانلود انواع بازی‌ها و تعبیه حافظه داخلی در کنسول بازی ایکس باکس را در کنفرانس مطرح کرد. هر چند که کارشناسان مرتبط با صنعت بازی‌های ویدیویی دیدگاه مثبتی به محصول شرکت مایکروسافت نداشتند. پس از آن تبلیغات بسیار گسترده ای برای محصول شرکت مایکروسافت در سراسر جهان انجام شد و در سال ۲۰۰۱ بیل گیتس به همراه همکار خود دواین جانسون از کنسول بازی ایکس باکس رونمایی کرد.

عرضه کنسول بازی ایکس باکس ۳۶۰

different-models-of-Xbox-360

در سال ۲۰۰۵ کمپانی مایکروسافت توانست دومین محصول خود را از خانواده ایکس باکس و با نام ایکس باکس ۳۶۰ رونمایی کند. از آنجایی که رقابت میان شرکت مایکروسافت و کمپانی سونی بسیار تنگاتنگ بود، کنسول بازی ایکس باکس ۳۶۰ یکسال زودتر از پلی استیشن ۳ شرکت سونی و همچنین کنسول بازی شرکت نینتندو به بازار آمد. اینبار مشتاقان بازی‌های ویدیویی به خرید ایکس باکس ۳۶۰ روی آوردند. با تولید و انتشار ایکس باکس ۳۶۰، تولید اولین کنسول بازی ایکس باکس متوقف شد و فروش ایکس باکس ۳۶۰ به بیش از ۲۴ میلیون عدد رسید. تولید و عرضه کنسول بازی ایکس باکس ۳۶۰ برای شرکت مایکروسافت بسیار موفقیت آمیز بود. پس از عرضه پلی استیشن و کنسول بازی ps3 ، مشخص شد که کنسول بازی ۳۶۰ از نظر فنی ضعیف‌تر عمل کرده است اما همچنان برتری‌های نسبی به همراه داشت.

عرضه کنسول بازی ایکس باکس وان اس

xbox one

کنسول بازی ایکس باکس وان اس توانایی رقابت با پلی استیشن ۴ را نداشت. آنچه که برای این کنسول بازی تدبیر نشده بود، کمبود بازی‌های انحصاری برای آن بود. بدین ترتیب شرکت مایکروسافت برای جبران این کمبود، دست به دامان ویندوز شد و امکان نصب بازی‌های انحصاری را میان گیمرهای کنسول بازی ایکس باکس وان و ویندوز امکان‌پذیر کرد. علاوه بر آن با معرفی سیستم ایکس باکس گیم پس به مشتریان خود، امکان دسترسی به بازی‌های قدیمی ایکس باکس را فراهم آورد. خرید ایکس باکس وان اس با استقبال خوبی روبرو نشد و فروش بالایی را تجربه نکرد اما با این‌حال همچنان علاقمندانی هستند که از خرید ایکس باکس وان اس استقبال می‌کنند.

عرضه کنسول بازی ایکس باکس سری

xbox series

آنچه که در میان شایعات مرتبط با محصولات شرکت مایکروسافت بسیار شنیده می‌شود، آن است که آیا این کمپانی قصد دارد کنسول بازی ضعیف‌تر و ارزان‌تر از کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس ارائه دهد یا خیر.  به عبارتی کمپانی مایکروسافت با تولید کنسول بازی ایکس باکس سری اس، در صدد آن بود که کنسول بازی معقول تر و ارزان تری  برای طرفداران خود فراهم کند. کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در سال ۲۰۰۰ به علاقمندان بازی‌های ویدیویی معرفی و در بازار عرضه شد. در حال حاضر کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس به عنوان قوی‌ترین محصول کمپانی مایکروسافت شناخته شده است و کنسول بازی ایکس باکس سری اس نیز به عنوان ارزان ترین کنسول بازی از سوی شرکت مایکروسافت عرضه شده است که خریداران با توجه به نوع نیاز مصرفی و بودجه خود می‌توانند از هر یک از این محصولات بهره‌مند شوند. خرید ایکس باکس سری ایکس از نظر قابلیت‌ها و آپشن‌های مختلف بهینه‌تر بوده و کاربران می‌توانند با توجه به مسائل فنی مانند قدرت پردازشی، طراحی گرافیکی، حافظه داخلی، گنجایش حافظه ذخیره سازی و سایر ویژگی‌های شاخص این محصول بهره‌مند شوند. در مقایسه خرید ایکس باکس سری اس نیز از نظر قیمت به صرفه‌تر بوده، هرچند که آپشن‌ها و قابلیت‌های آن به اندازه ایکس باکس سری ایکس نمی‌باشد، اما با این وجود طرفداران خاص خود را به دنبال دارد.

اگر کنسول بازی نسل جدید را می خواهید باید خرید ایکس باکس سری را انجام دهید.