با‌عرضه جدیدترین محصول کمپانی سونی، یعنی کنسول بازی ps5 امکانات و آپشن‌های تازه‌ای در اختیار کاربران قرار داده شده است. به مراتب توجه اغلب گیمرها از روی کنسول بازی ps4 کمرنگ‌تر شده و برای ارتقاء دستگاه خود، به خرید ps5 روی می‌آورند. کنسول بازی نسل پنجم کمپانی سونی در دو نوع با درایو و دیجیتال ارائه شده است که از نظر تعبیه دیسک درایو، طراحی ظاهری و قیمت کمی با یکدیگر متفاوت هستند. البته تنها تفاوت فنی آن در وجود رایو است، بدین معنا که کنسول بازی ps5 فاقد درایو می‌باشد. در نتیجه برای اجرای بازی‌ها نمی‌توان از دیسک استفاده کرد و بایستی بازی‌ها را دانلود کرد. جهت آشنایی بیشتر با این دو محصول کمپانی سونی، در ادامه بیشتر به شرح آن می‌پردازیم.

تفاوت ps5 معمولی با ps5 دیجیتال چیست؟

سؤالی که بیشتر خریداران محصولات سونی به مراتب می‌پرسند و نمی‌دانند خرید ps5 با درایو به صرفه‌تر است یا خرید ps5 دیجیتال؟ ما به برخی از این تفاوت‌ها در این بخش می‌پردازیم تا خریداران با اطلاعات بیشتر محصول مورد نظرشان را خریداری نمایند. ذکر این نکته الزامی است که هر دو کنسول بازی تا حد بسیاری از نظر ویژگی‌های فنی شبیه به یکدیگر بوده و اصلی‌ترین تفاوت در این دو فقط تعبیه درایو در کنسول بازی معمولی است. با ما در ادامه همراه باشید.

تفاوت در دیسک درایو

قبل از آنکه به توضیح دیسک درایو در کنسول بازی ps5 بپردازیم، بایستی به این نکته اشاره کنیم که هر دو پلی استیشن نسل پنجم کمپانی سونی از نظر مشخصات فنی یکسان می‌باشند و در‌واقع تفاوت میان کنسول بازی ps5 معمولی با ps5 دیجیتال بسیار جزئي است. اصلی‌ترین تفاوت میان این دو محصول وجود دیسک درایو می‌باشد. کنسول بازی ps5 دیجیتال فاقد دیسک درایو است. در نتیجه نمی‌توان برای اجرا و تماشای بازی‌ها از دیسک استفاده کرد. برای اجرای بازی‌ها در ps5 دیجیتال بایستی بازی‌های مورد نظر را دانلود نمود. راهکار دیگر آن است که می‌توان به صورت آنلاین بازی‌ها را اجرا کرد. اما کنسول بازی ps5 با درایو قابلیت استفاده از دیسک های بازی را داراست. این مورد اصلی‌ترین تفاوت فاحش میان این دو کنسول بازی است که بایستی کاربران و خریداران به آن توجه داشته باشند. به عبارتی خرید ps5 با درایو این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا برای اجرای بازی‌ها محدودیتی نداشته باشد.در صورت خرید ps5 دیجیتال نیز بهتر آن است که با چگونگی نصب و دانلود بازی‌ها آشنایی کافی داشته باشید.

تفاوت در طراحی ظاهری

از دیگر تفاوت‌ها میان انواع کنسول‌های بازی نسل پنجم کمپانی سونی، طراحی و شکل ظاهری است که کاملاً بستگی به سلیقه شخص دارد. وجود درایو سبب شده تا در کنسول بازی ps5 معمولی، یک برآمدگی کوچک در سمت راست دستگاه دیده شود که به مراتب برای دیسک خوان می‌باشد. کنسول بازی ps5 دیجیتال این برامدگی را نداشته و فاقد درایو است. بدین ترتیب یک تغییر جزئی را در ظاهر پلی استیشن شاهد هستیم. در نتیجه یکی دیگر از موارد حائز اهمیت برای خرید ps5 توجه به شکل ظاهری آن است.

تفاوت در قیمت

تفاوت در قیمت ps5 با درایو و دیجیتال

قیمت کنسول بازی ps5 دیجیتال از ps5 معمولی کمی ارزان‌تر است که به دلیل عدم وجود درایو در دستگاه می‌باشد. همانطور که گفته شد مشخصات فنی و سخت افزاری هر دو کنسول بازی شبیه به یکدیگر بوده و تنها تفاوت آن در یک قطعه سخت افزاری درایو است. اگر چنانچه در صدد خرید ps5 هستید، بایستی به تفاوت‌های ذکر شده درباره هر یک از کنسول‌های بازی توجه نمایید. قابل ذکر است که دو کنسول بازی از نظر قیمتی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و این تفاوت قیمتی در حد ۵۰ الی ۱۰۰ دلار است.

ویژگی‌های کنسول بازی ps5 با درایو

برای خرید ps5 با درایو که به آن ps5 معمولی نیز گفته می شود، توجه به یک سری از ویژگی‌ها الزامی است و به شما کمک می‌کند تا خرید بهتری داشته باشید. برخی از گیمرها علاقه وافری به دیسک های بازی دارند و حتی کلکسیونی از دیسک های بازی را جمع‌آوری می کنند. طبیعتاً خرید ps5 با درایو برای اینگونه کاربران بهینه و مناسب‌تر است. از جمله ویژگی‌هایی که کنسول بازی ps5 معمولی داراست، آن است که دیسک بازی‌های کنسول ps4 با آن سازگاری دارد. یعنی ps5 قابلیت اجرای بازی‌های کنسول بازی ps4 را دارد. در نتیجه کاربرانی که تمایل به ارتقاء کنسول بازی ps4 خود را دارند، بهتر است که خرید ps5 معمولی را اولویت قرار دهند. از دیگر ویژگی‌های مهم خرید ps5 با درایو آن است که کاربران می‌توانند از طریق آن دیسک های مرتبط با Ultra HD Blu-ray را نیز اجرا نمایند. نکته دیگر آنکه، از آنجایی که برای دانلود بازی‌ها نیاز به اینترنت پر سرعت است، به مراتب خرید ps5 معمولی با صرفه تر ازخرید ps5 دیجیتال است.

ویژگی‌های کنسول بازی ps5 دیجیتال

ویژگی_های کنسول بازی ps5 با درایو

همانطور که به ویژگی‌های مرتبط با خرید ps5 با درایو پرداخته شد، خرید ps5 دیجیتال نیز ویژگی‌های منحصر به خود را شامل می‌شود. شما از طریق کنسول بازی نسل پنجم دیجیتال می‌توانید بازی‌ها را به صورت آنلاین تماشا کرده و یا بازی‌ها را دانلود نمایید. در صورت ارتقاء دستگاه ps4 به کنسول بازی ps5 دیجیتال، کمپانی سونی این تضمین را نموده است که قابلیت اجرای نسخه بازی‌های دیجیتال مرتبط با کنسول بازی ps4 در کنسول بازی ps5 نیز عملی شود. علاوه بر آن قابلیت استفاده از SSD با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت نیز امکان‌پذیر است. قابل ذکر است که از نظر تفاوت قیمتی میان خرید ps5 معمولی و دیجیتال تنها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار اختلاف است. در مجموع کاربران می‌توانند با توجه به نوع نیاز مصرفی خود از انواع کنسول بازی نسل پنجم کمپانی سونی بهره‌مند شوند. نکته قابل توجه آن است که برای خرید ps5 دیجیتال و استفاده از آن حتماً بایستی از اینترنت با سرعت قابل قبول برای دانلود و نصب بازی‌ها  استفاده نمایید. در نتیجه اگر از سرعت بهینه اینترنت برخوردار هستید، خرید ps5 دیجیتال گزینه کاربردی و مناسبی است. در پایان بایستی این نکته را متذکر شویم که انتخاب نسخه دیجیتال و یا نسخه دیسک خوان برای خرید ps5 کاملاً سلیقه‌ای بوده و بستگی به نوع استفاده کاربران دارد. همانطور که گفته شد برخی از کاربران مجموعه‌ای دیسک‌های بازی را جمع آوری می‌کنند و از دیسک‌های بازی لذت می‌برند و برخی دیگر از کاربران نیز دانلود بازی‌های دیجیتالی را به صرفه‌تر و بهینه‌تر می‌دانند.