مایکروسافت و سونی، دو شرکت ابر قدرتمند که در عرصه تولید کنسول‌های بازی رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. محصولات این دو شرکت تحت عنوان ایکس باکس و پلی استیشن، انقلاب بزرگی در صنعت بازی‌های دیجیتال در سراسر جهان به پا کرده و در ادامه این جریان، هر دو چشم اندازهای بزرگ و تحولات نوینی را در این صنعت دنبال می‌کنند. کنسول‌های بازی از جمله دستگاه‌های دیجیتالی سرگرم کننده‌ای است که طرفداران بسیاری را از تمامی گروه‌های سنی با خود به همراه دارد. با توجه به افزایش میزان رضایت بالای کاربران و استقبال از خرید کنسول‌ها و همچنین خرید بازی‌های انحصاری، به مراتب عرضه محصولات نیز افزایش یافته و سطح فروش نیز بالا می‌رود. در نتیجه رابطه میان عرضه و تقاضا از سوی کاربران باعث رقابت بیشتری میان شرکت‌های تولید کننده کنسول‌های بازی می‌شود. اگر شما تصمیم به خرید پلی استیشن و یا خرید ایکس باکس را دارید، توصیه می‌شود که تفاوت ایکس باکس 360 با ps4 تا پایان این بخش با ما همراه باشید تا شما را از جزئیات هر یک از محصولات آگاه کنیم.

تفاوت ایکس باکس ۳۶۰ با ps4 ؟

ایکس باکس بخرم یا پلی استیشن؟ سؤالی که بارها از سوی کاربران و حتی گیمرهای حرفه‌ای پرسیده می‌شود. شاید دلیل پرسش این سؤال برابری یکسان عمل‌کرد سخت افزاری و سطح قدرت فناوری در هر دو محصول باشد. به همین جهت اغلب اوقات، کاربران برای خرید ایکس باکس 360 و خرید ps4 سردرگم هستند.اما آنچه که می‌تواند اثبات کننده برتری میان این دو کنسول باشد، تجربه فردی از اجرای بازی‌ها است. اجرای بازی‌ها در هر یک از کنسول‌ها نه تنها تجربه منحصر به خود را شامل می‌شود، بلکه ویژگی‌های یونیک در حین اجرای بازی‌ها نیز عامل دیگر تفاوت این دو است.

تفاوت ایکس باکس ۳۶۰ با ps4 ؟

تجربه بازی با ایکس باکس ۳۶۰

قدرت گرافیکی بالا، عدم داغ شدن دستگاه در حین روشن بودن و اجرای بازی‌ها را می‌توان از دلایل برجسته خرید ایکس باکس ۳۶۰ عنوان کرد. مایکروسافت در برابر سونی با جسارت کامل وارد عرصه دنیای دیجیتال شد و به همین جهت از آنجایی‌که فضا را برای رقابت سخت و دشوار پیش‌بینی کرده بود، از یک تیم مهندسی برنامه نویسی حرفه‌ای جهت ارائه عناصر گرافیکی بهتر استفاده کرد. در این میان بهره‌مندی از هوش مصنوعی بازی‌ها و موتورهای بصری، شاهکار برجسته مایکروسافت در تولید کنسول ایکس باکس 360 بود.

مزایا و معایب ایکس باکس ۳۶۰

مزایا و معایب ایکس باکس ۳۶۰

علاوه بر آن ارزان بودن دیسک‌های بازی و همچنین کاربرد آسان از جمله مزایا محسوب می‌شود. برخورداری کنسول از کینکت، استفاده از گجت‌های اضافی، دسته بازی بی‌سیم و مواردی از این قبیل نه تنها سطح فروش ایکس باکس را بالا برد، بلکه به گونه‌ای سایر رقبا را از صحنه کمرنگ کرد. خصوصا با روی کار آمدن کینکت روی کنسول اغلب توجهت بیشتر به سمت محصولات مایکروسافت جلب شد. اما آنچه که به عنوان یکی از معایب اصلی ین دستگاه می‌توان عنوان نمود، تاخیر در لود شدن بازی‌ها و پردازش داده‌ها است. ایرادی که نمی‌توان در هیچ یک از محصولات سونی مشاهده کرد.

مزیت‌های خرید ایکس باکس ۳۶۰ به طور خلاصه عبارتند از؛

  • پشتیبانی از حسگر حرکتی کینکت
  • پشتیبانی از گجت‌های اضافی
  • سطح  بالای کیفیت گرافیکی تصویری
  • دسته بازی ارگونومی
  • قیمت بهینه

معایب ایکس باکس ۳۶۰ عبارتند از:

  • تاخیر در لود شدن بازی‌ها

تجربه بازی با پلی استیشن ۴

با توجه به ورود کنسول‌های بازی متنوع در بازار، همچنان محصولات شرکت سونی در میان سایر محصولات مشابه، در نظر کاربران خوش می‌درخشد و کمتر کسی پیدا می‌شود که از خرید ps4 ناراضی باشد. با‌گذشت زمان بسیار از عرضه پلی استیشن ۴ همچنان این کنسول به عنوان یکی از مطمئن‌ترین و کاربردی‌ترین کنسول‌های بازی در میان کاربران شناخته شده است. پس از عرضه نسل اولیه ps4، به ترتیب ps4 اسلیم و ps4 پرو نیز در بازار عرضه شد. از سوی دیگر با روی کار آمدن و معرفی نسل نهم کنسول‌های بازی شرکت سونی، خرید ps5 نیز با استقبال بسیار فوق‌العاده‌ای روبرو شد. در‌واقع می‌توان پلی استیشن ۵ را ورژن ارتقاء یافته و نوین پلی استیشن ۴ دانست.

مزایا و معایب پلی استیشن ۴

مزایا و معایب پلی استیشن ۴

یکی از مزایای برجسته پلی استیشن از نسخه یک تا پنج سرعت لود شدن بازی‌ها و پردازش اطلاعات است. علاوه بر آن ایجاد سر و صدای بسیار کم در حین اجرای بازی، بهره‌مندی از فناوری پیشرفته کنترلر دوال شاک، پخش تصویر و صدا با کیفیت از دیگر مشخصه‌ها و مزایای خرید پلی استیشن ۴ عنوان شده است. معایب این دستگاه را می‌توان در مصرف انرژی بالا و همچنین شارژ مداوم دسته بازی پس از مدت زمان هفت ساعت کاری خلاصه کرد.

مزیت‌های خرید ps4 به طور خلاصه عبارتند از؛

  • شکل ظاهری شیک و کم‌جا
  • بالا بودن سرعت لود شدن بازی‌ها
  • عدم تولید صدای اضافی در حین اجرای بازی
  • بهره‌مندی از فناوری دسته بازی دوال شاک
  • پخش کیفیت صدای سه بعدی با استفاده از جک هدفون
  • پشتیبانی از بازی‌های انحصاری

معایب پلی استیشن ۴ عبارتند از؛

  • مصرف انرژی بالا
  • عمر کوتاه باتری دسته بازی

تفاوت دسته بازی ایکس باکس ۳۶۰ با دسته بازی ps4

به طور کلی تفاوت ایکس باکس 360 با ps4 را می توان در دسته بازی ایکس باکس 360 از نظر سطح کیفیت با دسته بازی ps4 مشاهده کنیم. در‌واقع هر کدام از ویژگی‌ها و قابلیت منحصر به خود بهره‌مند است. هر دو دسته بازی از طراحی ارگونومی برخوردار بوده و بسیار خوش دست می‌باشند. قابل ذکر است که کاربران بر حسب سلیقه می‌توانند دسته بازی ایکس باکس را به صورت بی سیم و یا سیم دار تهیه کنند. نوع سیم دار کنترلر ایکس باکس دارای پورت USB بوده و می‌توان آن را به لپ تاپ و یا کامپیوتر نیز متصل نمود. از جمله مشخصات دسته بازی ps4 می‌توان به کیفیت در ساخت، استفاده آسان و همچنین قابلیت‌های ویژه آن اشاره کرد. دسته دوال شاک ps4 شامل یک پد لمسی مجهز به اسپیکر، دو استیک شستی، پد دکمه‌های جهت دار و پد دکمه های عمل‌کردی می‌باشد، علاوه بر آن سنسور تشخیص تراز و موتور لرزاننده از دیگر امکانات دسته بازی دوال شاک می‌باشد.

نقد و بررسی پایانی

در مجموع با مقایسه و تفاوت ایکس باکس 360 با ps4، می‌توان ویژگی‌های هر یک از دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار داد. با خرید ایکس باکس 360 می‌توانید از گجت‌های اضافی مانند کینکت حسگر برخوردار شوید و لذت بازی‌های هیجانی را با آن تجربه کنید.  از سوی دیگر با خرید ps4 به قابلیت‌هایی نظیر بالا بودن سرعت لود شدن بازی‌ها، فناوری دسته بازی دوال شاک، کیفیت صورت و تصویری بالاتر و مواردی از این قبیل دسترسی داشته باشید. علاقمندانی که تمایل به ارتقاء ps4 خود را دارند، خرید ps5 برای این دسته از گیمرها پیشنهاد می‌شود. با خرید این کنسول می‌توانید فناوری‌های تازه‌ای را برای اجرای بازی‌ها  تجربه کنید.