با پیشرفت روز افزون فناوری در صنعت بازی‌های ویدیویی ما هر لحظه شاهد تولید و عرضه دستگاه‌ها و گجت‌های جانبی هستیم. پلی استیشن vr یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین گجت‌هایی است که از سوی کمپانی سونی عرضه شد و نظر خیلی از گیمرها را به خود جلب کرد. شما می‌توانید با این محصول تجربه واقعیت دنیای مجازی را به شکل متفاوتی داشته باشید. با استفاده از هدست واقعیت مجازی قادر خواهید بود تا بازی‌های مدرن امروزی را از طریق آن اجرا کنید. علاوه بر آن مشاهده فیلم‌های مختص به این محصول از دیگر کاربردهای قابل توجه آن است.

پلی استیشن vr چیست؟

پلی استیشن vr از جمله مهیج‌ترین دستگاه‌های واقعیت مجازی است. اگر چنانچه از پلی استیشن ۴ استفاده می‌کنید و تمایل به تجربه دنیای بازی‌های ودیویی در خارج از محدوده گوشی‌های همراه دارید، خرید vr z1 و یا خرید vr z2 گزینه مناسبی برای شماست. پک بسته بندی این محصول در دو مدل عرضه می‌شود. که در ادامه به توضیح بیشتری درباره انواع vr می‌پردازیم.

انواع پلی استیشن vr کدامند؟

تا بدینجا متوجه شدیم که پلی استیشن vr یک پلتفرم واقعیت مجازی است که فقط مناسب برای پلی استیشن ۴ می‌باشد. اگرچه با استفاده از پلی استیشن ۵  و بهره‌مندی از یک تبدیل کننده می‌توان از این پلتفرم برای نسل نهم کنسول‌های بازی نیز استفاده نمود. اما در مجموع شرکت سونی این محصول را برای پلی استیشن ۴ فراهم نموده است.

انواع پلی استیشن vr کدامند؟

مدل‌های متفاوت پلتفرم vr عبارتند از؛

مدل vr z1

 سرعت پیشرفت صنعت بازی‌های ویدیویی شگفت انگیز است. تا قبل از این تصور آنکه بتوان خود را در دنیای واقعیت مجازی تصور کرد، خیال دور از دسترسی بود. اما در حال حاضر با توجه به روی کار آمدن شکل‌های جدیدی از فناوری می‌توان لحظات بسیار سرگرم کننده و خلاقانه‌ای را در ذهن متصور بود. نسخه اولیه پلی استیشن vr  که از سوی شرکت سونی در بازار روانه شد، تحت عنوان vr z1 امکانات جدید و نوینی را با خود به همراه آورد. کاربران از طریق این پلتفرم قادر خواهند بود بازی‌های مخصوص به آن را با تجربه‌ای متفاوت اجرا نمایند و از واقعیت مجازی آن لذت ببرند. پک بسته بندی در هنگام خرید vr z1  شامل یک عدد هدست، هدفون و همچنین کابل‌های مرتبط با پلتفرم و کنترلر موو است.

مدل vr z1

مدل vr z2

مدل vr z2 نوع ارتقاء یافته و آپدیت شده مدل قبلی است.خرید vr z2 و استفاده از آن این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید مدیریت کابل را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید. علاوه بر آن تغییرات جزئي که در این مدل صورت گرفته نظیر تعبیه هدفون های استریو درون هدست را نمی‌توان نادیده گرفت. از دیگر تغییراتی که می‌توان در این مدل به آن اشاره کرد، واحد پردازنده آن است. تغییراتی که در واحد پردازنده مدل vr z2 ایجاد شده سبب می‌شود تا بتوانید هدست خود را به تلویزیون 4k متصل نمایید. بدین ترتیب قادر خواهید بود تصاویر را با کیفیت بی‌نظیر HDR تماشا کنید.قابل ذکر است که برای تماشای تصاویر با کیفیت HDR دیگر نیازی به هیچ کابل جداگانه ای ندارید. همین تغییرات کوچک سبب می‌شود که خرید vr z2 به عنوان نسخه پیشرفته vr z1 شناخته شود. پک بسته بندی vr z2 شامل دوربین پلی استیشن به همراه دو عدد کنترلر موو می‌باشد.

مدل vr z2

نحوه استفاده از پلی استیشن vr

برای اجرای بازی‌ها و همچنین داشتن تجربه دنیای واقعیت مجازی با استفاده از پلی استیشن ۴، به تنها ابزاری که نیاز دارید، هد ست vr و دوربین پلی استیشن است. برای اجرای برخی بازی‌ها شما می‌توانید از همان کنترلر کنسول استفاده کنید اما اگر تمایل به بازی‌های هیجان انگیزتر باشید باید کنترلر موو تهیه کنید. برای اجرای برخی از بازی‌ها نیز نیاز به دو عدد کنترلر موو خواهید داشت. نحوه کار کردن با پلی استیشن vr بسیار ساده بوده و تمامی افراد می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند.

لوازم جانبی پلتفرم vr عبارتند از؛

از جمله لوازم و ابزاری که برای تجربه بهتر بازی‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید، شامل موارد زیر است.

  • هدست vr
  • کنترلر موو
  • دوربین پلی استیشن

اجرای بازی‌ها با پلتفرم vr

هدست vr دستگاهی مانند عینک بزرگ است که با قرار گرفتن بر روی چشمان شما و اتصال آن به کامپیوتر قادر خواهید بود بازی‌ها را اجرا کنید. بازی‌های پلی استیشن vr از بازی‌های معمولی متفاوت هستند. در نتیجه در هنگام خرید بازی باید توجه داشته باشید که بازی حتماً مختص vr باشد. امکان اجرای بازی‌های غیر واقعیت مجازی با استفاده از هدست از جمله سؤالات بسیاری از کاربرانی است که تمایل به تجربه بازی‌های واقعیت مجازی را دارند. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که هدست vr قابلیت پخش تصاویر دو بعدی و حالت سینمایی را دارا می‌باشد. در نتیجه به واسطه این قابلیت می‌توانید فیلم‌ها و بازی‌های متنوع را در حالت سینمایی به تماشا بنشینید. آنچه که برای اجرای بازی‌ها حائز اهمیت است، دوربین پلی استیشن می‌باشد که برای راه اندازی اولیه به آن نیاز است.

اجرای بازی ها با پلتفرم vr

کاربردهای پلی استیشن vr

پلی استیشن vr یکی از پلتفرم‌هایی است که با ورود به دنیای بازی‌های ویدیویی سر و صدای زیادی به پا کرد. با این تکنولوژی پیشرفته، شما می‌توانید خود را در مرکز بازی‌های هیجان انگیز دیجیتالی قرار دهید. به مراتب تا زمانی که تجربه بازی با این پلتفرم را نداشته باشید، کمی شاید درک و تصور آن سخت باشد. اما این فناوری سبب شده است تا نه تنها کاربران اوج هیجان را از اجرای بازی‌ها به دست آورند، بلکه به وضوح نشان‌دهنده ابتکار و خلاقیت تازه در صنعت بازی‌های ویدیویی است. بی‌تردید سهم بزرگ بازی‌های ویدیویی در کنترل فناوری واقعیت مجازی است و نمی‌توان از آن دور ماند. به همین ترتیب با توجه به تولید و عرضه بازی‌های متنوع، کاربرد واقعیت مجازی برای تمامی گیمرها روشن و شفاف است. علاوه بر اجرای بازی‌های مهیج، از دیگر کاربردهای پلتفرم vr می‌توان به تماشای فیلم‌های چند بعدی اشاره کرد که کاربر حتی قادر خواهد بود با حرکت سر زاویه دوربین را در فضا تغییر دهد. در‌واقع شما تنها به عنوان یک مشاهده‌گر، ناظر وقایع اطراف هستید و امکان تأثیر گذاشتن بر چیزی را ندارید. از دیگر کاربردهای پلتفرم vr، استفاده های تبلیغاتی است که بسیاری از شرکت ها از این قابلیت به وفور بهره می‌برند.