بازی‌های انحصاری از جمله موارد حائز اهمیتی است که اغلب کاربران به آن توجه دارند. در‌واقع بازی‌های انحصاری به نوعی برگ برنده شرکت های سونی و مایکروسافت است و از این نظر با یکدیگر رقابت تنگاتنگ دارند. اینکه بدانیم بازی‌های انحصاری ps5 قوی‌تر از ایکس باکس سری است ، نیاز به یک نگاه همه جانبه به تولیدات و بازخورد اینگونه شرکت‌ها است. تأثیر بازی‌ ها در افزایش فروش کنسول‌های بازی به حدی است که اغلب کاربران بیشتر جذب بازی‌های انحصاری یک کمپانی می‌شوند. کیفیت، شبیه سازی‌های گرافیکی و ایجاد فضای نزدیک به واقع‌گرایی از جمله مواردی است که می‌توان در بازی‌ها دید. در یک نگاه و بررسی دقیق‌تر، شرکت سونی در قیاس با شرکت مایکروسافت، بازی‌ها بیشتری را در کنسول‌های نسل هشتم خود داشته است. بازی‌هایی که حتی از نظر کیفیت گویی سبقت را از بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری ربودند. اما بعد شاهد خرید شرکت بتسدا از سوی مایکروسافت شدیم که سبب یک تعادل در روند بازی‌ها مایکروسافت با شرکت سونی شد. هم‌اکنون ایکس باکس سری با توجه به خرید بتسدا، بالغ بر ۲۳ استودیو را شامل می‌شود و نمی‌توان منکر آن شد که ایکس باکس فاقد بازی‌های انحصاری است. با وجود این پلی استیشن ۵ عمل‌کرد بهتری برای انتشار بازی‌های خود، تا به اکنون داشته است.

نگاهی به بازی_های انحصاری پلی استیشن ۵

اهمیت بازی‌های انحصاری

با توجه به توضیحات گفته شده اگرچه بسیاری از کاربران خرید ps5 را در اولویت قرار می‌دهند، اما خرید ایکس باکس سری همراه با بازی‌های بی‌نظیر و فوق‌العا‌ده‌اش، خالی از لطف نیست. در صنعت بازی‌های دیجیتال وقتی صحبت از خرید کنسول بازی می‌شود، اولین موردی که به ذهن هر گیمر با تجربه‌ای می‌رسد، بازی‌های آن کنسول است. در نتیجه توجه به این نکته که چه کنسولی دارای چه بازی‌های انحصاری است، حائز اهمیت می باشد. تصویرسازی، موسیقی، کیفیت، گرافیک تصویری، گیم پلی و مواردی از این قبیل تمام آن چیزی است که می‌توان در بازی‌های انحصاری جستجو کرد. به عبارتی توجه به همین نکات ساده، سبب می‌شود که بدانیم کدام کنسول بازی‌های بهتری را ارائه می‌دهد.

نگاهی به بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵

شرکت سونی در زمینه تولید و انتشار بازی‌های انحصاری همیشه یک روند صعودی را طی کرده است. امروزه ما شاهد بازی‌های انحصاری ps5 هستیم که به مراتب از نظر کیفیت در صدر جدول سایر کنسول‌ها قرار گرفته است. با انتشار بازی‌هایی که در این اواخر از سوی شرکت سونی برای ps5 منتشر شده اعم از بازی Returnal و بازی Ratchet and Clank Rift Apart تحسین و توجه بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرد. این دو بازی را می‌توان از جمله بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۱ نامید که هر دو کاملاً به صورت انحصاری برای پلی استیشن ps5 بوده است. در این دو بازی می‌توان به وضوح شاهد کیفیت بصری، موسیقی بازی بی‌نظیر و همچنین فضای نزدیک به واقع‌گرایانه شد. حتی در بازی Returnal، فضا به گونه‌ای است که غافل گیری‌های متعددی را برای هیجان بیشتر کاربر از خود به نمایش می‌گذارد. از نگاهی دیگر می‌توان به بررسی گیم پلی در بازی Horizon Forbidden West اشاره کرد. این بازی در‌واقع موفقیت شرکت سونی را در انتشار بازی‌ها مجدداً  تثبیت و یادآوری می‌کند. قابل ذکر است که تاریخ دقیق انتشار این بازی هنوز مشخص نیست اما به احتمال بسیار زیاد می‌توان شاهد رونمایی آن در اوایل سال ۲۰۲۲ بود.  با مقایسه بازی‌های هر شرکت می‌توان انتخاب بهتری برای خرید ps5 و یا خرید ایکس باکس سری داشت.

نگاهی به بازی‌های انحصاری ایکس باکس سری

آنچه که موجب دغدغه اغلب کاربران شده است، آن است که آیا ایکس باکس توانسته به اندازه شرکت سونی در انتشار بازی‌های انحصاری موفق عمل کند یا خیر! و یا آنکه آیا بازی‌های ایکس باکس دارای کیفیت مناسبی در رقابت با شرکت سونی قرار گرفته است! در پاسخ به اینگونه سوالات بایستی بگوییم که ایکس باکس در انتشار بازی‌های انحصاری بازتر عمل کرده است. از جمله بازی‌های انحصاری ایکس باکس که یقیناً برای خرید ایکس باکس سری روی کاربران بسیار تاثیرگذار بود، می‌توان به دو بازی Forza Horizon 5 و Halo Infinite اشاره کرد. ناگفته نماند که ایکس باکس در نمایش گیم پلی امسال بسیار موفق عمل کرده است که تاریخ نهایی انتشار آن‌ها هنوز مشخص نشده است. اما در مجموع می‌توان اینگونه خلاصه کرد که شرکت مایکروسافت از نظر کیفیت و حتی کمیت در قیاس با شرکت سونی دست بازتری دارد که می‌توان این موضوع را در بازی‌هایش به خوبی مشاهده نمود.

نگاهی به بازی_های انحصاری ایکس باکس سری

رقابت میان بازی‌های ps5 و ایکس باکس سری

ایکس باکس با خرید شرکت بتسدا در انتشار بازی‌های انحصاری  توانست بیش از گذشته موفق تر عمل کند.  در‌واقع شرکت عظیم و گسترده بتسدا، آینده ایکس باکس را در مقابل شرکت سونی، روشن کرد. همانطور که از قبل عنوان شد، مایکروسافت هم‌اکنون دارای ۲۳ استودیو تولید بازی است و بازی‌های انحصاری قوی مانند  بازی Starfield را پیش روی خود دارد. در مقابل شرکت سونی در این اواخر تیزر کوتاهی از بازی God of War را ارائه داده است که چندان اطلاع دقیق‌تری از بازی نداریم اما از سوی دیگر می‌توان شاهد نمایش بسیار با کیفیت از بازی Horizon Zero Dawn بود.  با توجه به توضیحات گفته شده همچنان بایستی شاهد بازی‌های بیشتری از شرکت سونی بود چرا که سونی روند کاری خود را در همین سمت و سوی طی خواهد کرد. در مجموع خرید ps5 و یا خرید ایکس باکس سری هر دو از نظر انتشار بازی‌ها به خوبی عمل کرده‌اند و همچنان در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. ارجحیت یکی بر دیگر با توجه به شواهد و بررسی کارنامه هر یک از شرکت ها قطعاً به درستی نمی‌تواند تخمین زده شود.

نتیجه‌گیری

در آخر بایستی به این نکته اشاره کنیم که پلی استیشن ۵ و کنسول بازی ایکس باکس سری هر دو در زمینه انتشار و تولید بازی‌های انحصاری به خوبی و با قدرت عمل کرده اند. خرید ps5 برای کاربرانی که سالیان سال بازی‌های شرکت سونی را دنبال کرده‌اند، می‌تواند گزینه و انتخاب بهتری باشد. در مقابل با توجه به بازی‌های انحصاری بی نظیر شرکت مایکروسافت، خرید ایکس باکس سری نیز  گزینه بسیار بهینه‌ای است. اما آنچه را که بایستی در آینده شاهدش بود، کیفیت ساخت بازی‌های هر دو شرکت است.