با رونمایی از نسل پنجم کنسول‌های بازی از سوی شرکت سون ، می‌توان شاهد تغییرات گسترده‌ای در  قابلیت‌های سری جدید محصولات این کمپانی بود. به مراتب خرید ps5 در قیاس با ps4 امکانات تازه‌ای را در اختیار کاربرانی که مشتاق بازی‌های مجازی هستند، قرار می‌دهد. از آنجایی‌ که کنسول بازی ps5 به تازگی از سوی شرکت سونی عرضه و رونمایی شده است، در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های این محصول و تفاوت‌های شاخص آن با نسل قبلی کنسول‌های بازی یعنی ps4 می‌پردازیم.

ویژگی‌های ps5 چیست؟

معمولاً با ورود محصولات جدیدتر در دنیای فناوری، کاربردان شاهد قابلیت‌های بهتری در دستگاه‌های جدیدتر خواهند بود که این موضوع در رابطه با تمام محصولات دنیای رسانه ثابت شده است. بدین ترتیب با تولید و عرضه پلی استیشن سری 5 و خرید ps5 می‌توان به راحتی سطح ارتقاء قابل توجهی در نسل پنجم کنسول‌های بازی را مشاهده نمود. به مراتب با توجه به تفاوت‌های ps4 با ps5 که در ادامه به شرح مختصری از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم، انتخاب و خرید ps5 در اولویت تقاضاهای کاربران قرار دارد. ساختار جدید، وضوح تصویر با کیفیت،  گنجایش ذخیره سازی بیشتر و ویژگی‌های این چنینی توجه اغلب کاربران و علاقمندان را به خرید ps5 جلب کرده است.

تفاوت‌های ps4 باps5  عبارتند از؛

طراحی و قدرت گرافیکی

قدرت گرافیکی و وضوح تصویر جزء اولین پارامترهایی است که نه تنها توجه اغلب کاربران را به خود جلب می کند، بلکه می‌توان آن را یکی از دلایل اصلی برای وسوسه شدن خریدps5 دانست.  به مراتب کیفیت و وضوح تصویر در کنسول بازی ps5 درقیاس با ps4 بیشتر و بالاتر است که می‌توان بازی‌های مختلف را با بهترین و عالی‌ترین سطح کیفیت از طریق نسل پنجم کنسول‌های بازی مشاهده کرد. به عبارتی نصب بازی ps5 در کنسول‌های بازی سری پنجم این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد  که بتوانید  از عالی‌ترین طراحی و قدرت گرافیکی تصویری بهره‌مند شوید. گفتنی است که با خرید ps5 نیازی نیست که نگران بازی‌های ps4 خود باشید، شما می‌توانید  تمامی بازی‌ها را با کیفیت و وضوح بهتری در سیستم جدید مشاهده نمایید

طراحی و قدرت گرافیکی

گنجایش ذخیره سازی

از دیگر تفاوت‌های ps5 با ps4 می‌توان به حجم ذخیره سازی کنسول بازی اشاره کرد. دستگاه پلی استیشن ps5 دارای ۱۶ گیگابایت رم می‌باشد که در‌واقع می‌توان بازی‌های بیشتری را در قیاس با کنسول بازی ps4 نصب و اجرا کرد. در حالی‌که گنجایش حافظه ps4 فقط ۸ گیگابایت است. از دیگر نکات حائز اهمیت سخت‌افزار ps5 است که از ۸۲۵ SSD گیگابایتی برخوردار بوده اما کنسول بازی ps4 فقط از ۵۰۰ HDD گیگابایتی استفاده می‌کند که از این نظر می‌توان خرید ps5 را به خرید ps4 ارجحیت داد.

سرعت عمل در داده‌ها

قابلیت SSD در کنسول بازی ps5 باعث اجرایی نمودن سریع داده‌ها می‌شود و به همین جهت اجرای بازی سریع‌تر و هیجان انگیزتر است. از دیگر ویژگی‌های کنسول بازی ps5 آن است که این دستگاه دسترسی آسان به پنج گیگابایت دریافتی بازی در ثانیه را دارد و این بدین معناست که می‌توان سنگین‌ترین و حرفه‌ا‌ی‌ترین نصب بازی ps5 را در آن اجرایی نمود. اما این قابلیت در دستگاه ps4 بدین صورت است که تنها در بیست ثانیه امکان یک گیگابایت در ثانیه را شامل می‌شود.

تفاوت دسته بازی ps5 با  ps4  

کمپانی سونی در وبسایت خود با معرفی کنسول بازی ps5، دسته بازی دوال سنس را نیز معرفی کرد که در قیاس با دوال شاک از برتری ویژه‌ای برخوردار است. DualSense از کنترلر نسل قبلی کمی بزرگ‌تر بوده و طراحی زیباتری را نیز به خود اختصاص داده است که می‌توان ظرافت را در دستگیره آن به راحتی مشاهده کرد که باعث تسلط بیشتر گیمر در حین انجام بازی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های شاخص دسته بازی ps5، وجود میکروفن درون کنترلر است که از طریق آن می‌توان با سایر بازیکنان و کاربران ارتباط برقرار کرد. خاموش و یا روشن بودن میکروفن کاملاً بستگی به تمایل کاربر دارد. دستگاه کنترلر در کنسول بازی ps5به مراتب به روز تر و با قابلیت‌های بیشتری است که کارکرد با آن را ساده‌تر می‌کند. از جمله ویژگی‌های بارز دسته بازی ps5 می‌توان به دارا بودن شارژ طولانی‌تر در قیاس با دسته بازی ps4 اشاره کرد.

تفاوت دسته بازی ps5 با ps4

مقایسه CPU و GPU  

 پردازنده پلی استیشن مدل ps5  با سرعت ۱۰.۲۸ عمل کرده درحالی که پردازنده پلی استیشن ps4 با سرعت ۱.۸ عمل می‌کند. بدین ترتیب ارتقاء و برتری خرید ps5 به مراتب قابل قبول‌تر است.به عبارتی۳۶ واحد محاسباتی موجود در ps5 که در ۲.۲۳ گیگاهرتز اجرا می‌شود، دلیل مستحکمی برای برتری این محصول نسبت به خرید ps4 می‌باشد. کنسول بازی ps4 شامل ۱۳ CU با ۸۰۰ مگاهرتز است که از فرکانس متغیر برخوردار نیست و از نظر پردازنده گرافیکی نسبت به ps5 ضعیف‌تر عمل می‌کند.  اما در کنسول بازی ps5 قابلیت تغییر فرکانس امکان‌پذیر بوده و در صورت استفاده از GPU به میزان لازم سرعت کاهش می یابد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند بازی‌های گوناگون را بسیار کاربردی‌تر با عمل‌کرد گرافیکی بهتر انجام دهند.

اگر تا اینجا مقاله تصمیم به خرید ps5 گرفته اید، می توانید در صفحات زیر قیمت این دو کنسول را مقایسه کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

خرید ps5 و خرید ps4

تفاوت کیفیت خرید ps5 با خرید ps4

همانطور که به تفاوت‌های شاخص این دو دستگاه کنسول بازی اشاره شد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کنسول بازی ps5 دارای سطح ارتقاء بالاتر ، عمل‌کرد اجرایی بهتر، سرعت و پردازنده گرافیکی قابل قبول‌تری در قیاس با نسل چهارم کنسول‌های بازی است. علاوه بر آن اگر چنانچه کیفیت صدا و تصویر برایتان از اهمیت ویژه‌ای محسوب می‌شود، پیشنهاد ما خرید ps5 است که این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند صداهای گوناگون را در حین اجرای بازی با کیفیت بهتر و رساتر از دستگاه ایجاد نماید و علاوه بر آن از وضوح تصویر، کارکرد آسان و همچنین سایر قابلیت‌های دستگاه بهره‌مند شود. ناگفته نماند که استفاده از هدست برای شنیدن کیفیت بهتر صدا از طریق کنسول بازی امکان‌پذیر بوده و می‌توانید از این قابلیت نیز برخوردار شوید. قابل ذکر است که کنسول بازی ps5 در قیاس با کنسول بازی ps4 به دلیل دارا بودن پردازش گرافیکی سنگین‌تر، از برق مصرفی بیشتری نیز استفاده می‌کند. اما همانطور که گفته شد به دلیل وجود پردازش قوی‌تر این کنسول بازی می‌باشد.