با پیدایش نسل جدید کنسول بازی ps5 اغلب گیمرها آپشن‌ها و امکانات جدیدترین کنسول بازی کمپانی سونی را با نسل قبل‌تر از آن مقایسه می‌کنند. با مقایسه امکانات این دو کنسول بازی، برخی نیز تمایل به ارتقاء کنسول بازی و استفاده از به روزترین دستگاه‌های بازی را دارند. با این‌حال همچنان کسانی هم هستند که خرید ps4 را به خرید ps5 ترجیح می‌دهند و تمایل به استفاده از محصولات نسل چهارم کمپانی سونی را دارند. آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزایش اطلاعاتمان درباره مشخصات فنی از جمله مقایسه دسته ps4 با دسته ps5 است که در ادامه مطلب، شما را با اینگونه تفاوت‌ها آشنا می‌کنیم.

ویژگی‌های دسته ps4

دسته ps4

اگر چنانچه تمایل به خرید ps4 دارید، بایستی دانستنی‌های خود را درباره مشخصات فنی، شکل ظاهری، طراحی، قابلیت‌ها و آشپن‌های دسته بازی را افزایش دهید. در اینجا به برخی از ویژگی‌های دسته ps4 برای علاقمندان می‌پردازیم.

شکل ظاهری دسته ps4

برای اغلب گیمرها، شکل ظاهری و مشخصات دسته بازی از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته معمولاً بیشتر کسانی که آشنایی چندانی با انواع کنسول بازی را ندارند، شکل ظاهری برایشان مهمتر از مشخصات فنی و یا قابلیت‌های آن می‌باشد. هرچند که ما درباره تمامی مشخصات دسته بازی برای  آن دسته از کسانی که خرید ps4 را به خرید ps5 ترجیح می‌دهند، بازگو می‌کنیم. انتخاب شکل ظاهری دسته بازی کاملاً سلیقه است، چه بسا برخی افراد به طور کل از شکل ظاهری دسته کنسول‌های بازی شرکت مایکروسافت نظیر دسته  بازی ایکس باکی وان بیشتر استقبال می کنند. راحتی در هنگام به دست گرفتن دسته بازی به طور طولانی مدت و لمس راحت دکمه ها از جمله نکاتی است که بایستی به آن توجه شود.  اگر چنانچه طراحی ظاهری دسته ps4 را با دسته ps3 مقایسه کنیم، به مراتب دسته بازی نسل چهارم شرکت سونی کاربردی‌تر و از نظر ظاهری نیز طراحی بهتری را داراست. این تفاوت‌ها را می‌توان در نرم تر بودن استیک‌ها، نرم‌تر بودن تریگرها و مواردی از این نظر را به وضوح مشاهده کرد. حتی یک پد تاچی نیز جایگزین آرم سونی شده است که به زیبایی طراحی آن افزوده است. گفتنی است که وزن دسته نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، طبیعتاً شما نمی‌توانید به طور طولانی مدت دسته بازی را در دست بگیرید و بازی‌ها را اجرا کنید. وزن دسته بازی ps4 تقریباً ۲۱۰ گرم می‌باشد با ابعاد   ۱۶۲ طول و ۹۸ عرض  و ۵۲ میلیمتر ارتفاع.

نوردهی دسته ps4

در دسته ps4 به دلیل به کار بردن LED های کوچک، از قابلیت نوردهی دسته بازی نیز می‌توان برخوردار شد. گفتنی است که این ال ای دی ها قابلیت نوردهی در رنگ‌های متنوع از قبیل سبز، قرمز، بنفش و آبی را دارا می‌باشند.

پد لمسی دسته ps4

بر روی دسته کنسول بازی نسل چهارم کمپانی سونی، اگر دقت کرده باشید یه صفحه مستطیل کوچکی بر روی دسته تعبیه شده است که لمسی و به صورت تاچ می‌باشد. اصطلاحاً به آن تاچ پد نیز گفته می شود. شما می‌توانید در حین بازی از این پد لمسی استفاده کنید. عمل‌کرد پد لمسی بیشتر برای زوم کردن تصاویر و یا نشانه گرفتن  در بازی‌های جنگی است. در‌واقع عمل‌کرد این پد لمسی بستگی به نوع بازی اجرایی دارد.

تا اینجا مقاله می توانید، با کلیک بر روی خرید ps4 از قیمت این دستگاه مطلع شوید.

ویژگی‌های دسته ps5

دسته ps5

دسته کنسول بازی Dual Sense که در‌واقع لقب کنسول بازی نسل پنجم شرکت سونی است، از ویژگی‌های منحصری برخوردار است که به آن اشاره می‌کنیم. از جمله ویژگی‌های دسته بازی ps5 می‌توان به بازخورد لمسی آن اشاره کرد. گفته شده این قابلیت شامل چند سطح برای کنترل شبیه سازی احساسات و یا هیجانات به وجود آمده  بر صفحه مانیتور است. علاوه بر آن کلیدهای ماشه‌ای نیز دارای همین قابلیت هستند. از دیگر تفاوت‌های دیگر کلید اشتراک گذاری و یا کلید share بر روی دسته ps4 است که کلید create جایگزین آن شده است. یعنی ما به جای کلید اشتراک گذاری، کلید create را بر روی دسته نسل پنجم کنسول بازی داریم. البته این تفاوت فقط در نامگذاری کلیدها بوده و از نظر نوع عمل‌کرد هر دو کلیدها اجرا و عمل‌کرد یکسان دارند. عمل‌کرد این کلید بدین گونه است که به گیمرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند از صفحه بازی عکس یا فیلم بگیرند و در رسانه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند. البته با توجه به تغییر نام این کلید از سوی شرکت سونی، نمی‌توان گفت عمل‌کرد این کلید عیناً شبیه کنسول بازی ps4 است. به طور کلی برخی از کلیدهای دسته بازی ps5 یا همان دوال سنس، بهبودهای جزئي نسبت به نسل قبل‌تر از خود دارند. در نتیجه علاقمندانی که درصدد خرید ps4 هستند، و یا از کنسول بازی ps4 استفاده می‌کنند، آنقدرها نگران ارتقاء دستگاه خود نباشند. هر چند که خرید کنسول بازی ps5 و خرید دسته ps5 نیز مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به خود را دارد که می‌توان از به روزترین محصول کمپانی سونی نیز بهره‌مند شد.

میکروفن دسته ps5

از جمله قابلیت‌های کاربردی دسته بازی نسل پنجم، می‌توان به میکروفن به روز رسانی آن اشاره کرد. این میکروفن بر روی خود دسته دوال سنس تعبیه شده است. قابل ذکر است که این میکروفن قابلیت خاموش و روشن را توسط گیمر دارد. نکته حائز اهمیت آن است که خود کمپانی سونی اعلام کرده است که برای گفتگوهای طولانی‌تر بهتر آن است که از همان هدست قبلی استفاده شود.

درگاه USB دسته دوال سنس

درگاه دسته دوال سنس به روزترو جدید تر از درگاه دوال شاک است. آنچه که در تولید محصول جدید کمپانی سونی مشاهده می‌شود، استانداردهای جدید به روز رسانی شده است. درگاه USB-c در دوال سنس نه تنها دارای سرعت شارژ بالاتری است، بلکه با استفاده از آن دیگر گیمر نیازی به کابل اختصاصی ندارد. می‌توان گفت که این درگاه با اغلب کابل ها سازگار است.

هم اکنون می توانید از طریق صفحه خرید ps5 ، اقدام به خرید این دستگاه کنید.

جمع‌بندی

همانطور که ویژگی‌های کلی درباره هر یک از دسته‌های کنسول بازی نسل چهارم و نسل پنجم کمپانی سونی  بحث کردیم و به شرح خلاصه‌ای از آن پرداختیم. تفاوت چندانی میان دسته  ps4 و دسته ps5 نیست. تنها نکته مهم آن است که دسته کنسول بازی ps5 به روز تر و نوین‌تر از نسل قبلی می‌باشد. در نتیجه همچنان خرید ps4 به عنوان پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین‌ها در میان گیمرها به شمار می‌رود.

دسته ps4 و دسته ps5