کنسول بازی ps5 و کنسول بازی ایکس باکس سری، دو رقیب بی همتایی هستند که جایگاه ویژه‌ای در صنعت بازی‌های دیجیتال و دستگاه‌های ویدیویی را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به ورود این دو کنسول بازی و عرضه آن در بازار، رقابت تنگاتنگی میان شرکت‌های تولید کننده و طرفداران بازی‌های ویدیویی پدید آمده است. به طوری که به دلیل قابلیت‌های کیفی و ویژگی‌های منحصر به فرد، اغلب گیمرها به خرید ps5 روی آورده‌اند. در پی اعلان‌های رسمی، گفته شده که عرضه کنسول بازی ps5 در طی چهار روز نخست، فروش بالغ بر ۱۱۸ دستگاه را به خود اختصاص داده است. در حالیکه فروش ایکس باکس سری در مقایسه با ps5 آنقدرها نتوانسته موفقیت خود را به اثبات برساند. در‌ واقع عرضه ایکس باکس سری در شش روز نخست ورود به بازار، تنها موفق به فروش بیست هزار دستگاه شده است. قابل ذکر است که کنسول بازی ps3 کمترین فروش را در قیاس با سایر محصولات سونی داشته است. پس از آن با توجه به عرضه کنسول بازی ps4 و کنسول بازی ps5 کمپانی بزرگ سونی بار دیگر توانست توجه سایر رقبا را به خود جلب کند.

پلی استیشن ۵ و آمار سریع‌ترین فروش در میان سایر کنسول‌ها

آنچه که برای تمامی کاربران و گیمرها به روشنی مشخص است، آمار بالای فروش ps5 در قیاس با سایر کنسول‌های بازی است. در‌واقع به محض ورود پلی استیشن ۵ به بازار، اغلب گیمرها برای ارتقاء دستگاه خود خرید ps5 را نسبت به خرید سایر کنسول‌های بازی به‌خصوص خرید ایکس باکس سری ترجیح دادند. با توجه به آنکه شرکت سونی همچنان تعادل نسبی را میان عرضه و تقاضای محصول برقرار نکرده است و همچنان با مشکلاتی روبروست، اما  تا به اکنون فروش فوق‌العاده پلی استیشن ۵ در روزهای نخست عرضه آن به بازار، بی‌سابقه بوده است. به گفته گروه تحقیقاتی Ampere Analysis، در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۲.۸۳ میلیون  کنسول بازی ps5 فروخته شد. رقمی که تعجب اغلب تولید کنندگان و کاربران را برانگیخت.  قابل ذکر است که مجموع فروش کنسول بازی ایکس باکس سری در همین بازده زمانی حدود ۱.۳۱ میلیون دستگاه بوده است. اینکه چرا آمار فروش و خرید ps5 نسبت به خرید ایکس باکس سری بیشتر بوده است، قاعدتاً به ویژگی‌های کیفی، امکانات و آپشن های دستگاه مرتبط است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دلیل فروش پلی استیشن ۵ در قیاس با ایکس باکس سری

دلیل فروش پلی استیشن ۵ در قیاس با ایکس باکس سری

اولین دلیل میزان فروش بالای ps5 به تولیدکننده آن یعنی کمپانی بزرگ سونی برمی‌گردد. به مراتب برند سونی در قیاس با کمپانی مایکروسافت در میان گیمرها و کاربران بیشتر شناخته شده است. کمپانی مایکروسافت کنسول بازی ایکس باکس سری را در انواع متفاوتی عرضه کرد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را شامل می‌شوند. در نتیجه اولین موردی که اغلب گیمرها به خرید ps5روی می‌آورند، نام آشنا و محبوب برند سونی است. از سوی دیگر آنچه که باعث ناموفق بودن کمپانی مایکروسافت در برابر کمپانی سونی بود، تولید کینکت یا دوربین حسگر و تعبیه آن بر کنسول بازی ایکس باکس ۳۶۰ بود. با توجه به جذابیت کینکت بر روی کنسول بازی و کیفیت در پهنای صدا و تصویر اما با ورود کنسول بازی ps5 به یکباره تمامی توجهات به نسل پنجم کمپانی سونی جلب شد. علاوه بر آن کاربرانی که قصد ارتقاء کنسول بازی خود را از ps4 داشتند، برای قابلیت اجرای بازی‌های ps4 در پلی استیشن ۵ طبیعتاً خرید ps5 را اولویت قرار می‌دهند. همانطوری که کنسول بازی ایکس باکس سری تنها از بازی‌های انحصاری خود پشتیبانی می‌کند. ارائه مجموعه بازی‌های کنسول بازی ps5 با مجموعه بازی‌های ایکس باکس سری کاملاً متفاوت است. در‌ واقع شرکت سونی با‌عرضه پلی استیشن ۵ بازی‌های جدیدی را نیز ارائه داد اما مایکروسافت تنها به تصور اجرای بازی‌های ارتقاء یافته از طریق کنسول جدید بود. همین تفاوت‌های به نظر ساده سبب شد تا آمار فروش و خرید ps5 در قیاس با ایکس باکس سری افزایش یابد.

قیمت و خرید ps5 با پایین ترین قیمت را روی لینک کلیک کنید تا مستقیم از بازار تهران استعلام قیمت بگیرید.

دلایل میزان فروش بالای ps5 در قیاس با ایکس باکس سری عبارتند از؛

  • برند سونی نام آشنا و شناخته شده در میان کاربران به نسبت برند مایکروسافت
  • عدم موفقیت مایکروسافت با تولید کینکت و تعبیه آن بر  روی کنسول بازی ایکس باکس
  • قابلیت اجرای بازی‌های ps4 در کنسول بازی ps5
  • ارائه مجموعه بازی‌های جدید با‌عرضه پلی استیشن ۵ از سوی شرکت سونی

کدام بهتر است ایکس باکس سری یا پلی استیشن ۵ ؟

لازم به ذکر است که هر دو کنسول از نظر مشخصه‌های فنی تقریباً کارکردی مشابه با یکدیگر دارند. علاوه بر آن قیمت جهانی هر دو کنسول بازی ۵۰۰ دلار اعلام شده است. هر چند که شرکت سونی برای متعادل‌سازی میان عرضه و تقاضا با مشکلاتی روبروست. اما در مجموع شرکت سونی با ارائه قابلیت‌های ویژه مانند گیم پد دوال سنس به همراه پلی استیشن ۵ و همچنین ارائه بازی‌های انحصاری جدیدتر، در پی ترغیب کاربران به خرید ps5 می‌باشد. از سوی دیگر شرکت مایکروسافت نیز با‌عرضه کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و ارائه سرویس گیم پس از قافله صنعت بازی عقب نمی‌ماند. هر دو کنسول بازی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و همانطور که گفته شد از نظر قیمت و همچنین مشخصات فنی تقریباً همسان می باشند. اگر چنانچه در پی ارتقاء دستگاه خود از پلی استیشن ۴ را دارید، طبیعتاً خرید ps5 برایتان بهینه و مقرون به صرفه‌تر است. به دلیل آنکه حداقل می‌توانید از قابلیت اجرای بازی‌های ps4 بر روی کنسول بازی ps5 بهره‌مند شوید.

دلایل میزان فروش بالای ps5 در قیاس با ایکس باکس سری عبارتند از؛

اگر با پایین ترین قیمت و خرید ایکس باکس سری را می خواهید بدانید، روی لینک کلیک کنید.

جمع‌بندی

با توجه به توضیحات فوق دلایل فروش بالای پلی استیشن ۵ را در قیاس با کنسول بازی ایکس باکس سری دریافتیم. همانطور که توضیح داده شد هر دو کنسول بازی دارای ویژگی‌های فنی مشابهی هستند و بیراه نیست که هر دو کنسول در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر چند که تا کنون میزان فروش بالای پلی استیشن ۵ و خریدps5 در قیاس با سایر کنسول‌ها به‌خصوص ایکس باکس سری با اختلاف بسیاری روبروست. کمپانی‌های بزرگ سونی و مایکروسافت هر دو با ارائه محصولات منحصر به فرد خود در پی برآورده نمودن حد انتظارات کاربران از طریق ارتقاء و به روزرسانی محصولات و ارائه جدیدترین بازی‌های انحصاری خود می‌باشند تا بتوانند محصولی با کیفیت همراه با قابلیت‌های ویژه و کارکردهای نوین را در اختیار کاربران قرار دهند.